Sveriges Radios sociala mediebibel

/handbok för journalister

 

Det finns stunder då man blir extra glad över utvecklingen och över det som händer i så många organisationer idag. Det finns en del riktiga guldkorn och det senaste för mig är Sveriges Radios handbok för journalister i sociala medier. Ett gediget arbete har gjorts och nu finns deras fullmatade handbok för journalister så de kan utveckla sitt arbete med sociala medier. Handboken fungerar som en utmärkt bas för alla som vill sjösätta sina digitala redaktionella färdigheter. Christian Gillinger som utvecklat denna handbok tillsammans med sju andra medarbetare säger såhär om bokens ambition att kunna sprida kunskap till fler:

”Men det räcker inte med att lägga allt ansvar på några fåtal redaktörer med spetsansvar. Menar vi allvar måste alla Sveriges Radios medarbetare känna till vad sociala medier är. Alla kanske inte kommer att arbeta lika intensivt och omfattande som våra specialredaktörer, men kunskapen får inte bara finnas på isolerade öar i företaget.” 

Det är precis den här sortens handbok som behövs för att starta den nödvändiga processen hos varje redaktion och medarbetare:

”Det handlar om att börja bygga upp ett nätverk som på sikt kommer bidra till att fler nås av ditt arbete, att du får fler infallsvinkar, större inflöde av idéer och att din journalistik blir mer relevant för”

Precis så. Tack Sveriges Radio och teamet bakom boken. Fantastiska erfarenheter och hantverkskunskap ni bjuder varje redaktion på! Nu finns ingen ursäkt att inte ta tag i digitaliseringen på en enda redaktion. Vilket ju är ett måste för att kunna hantera företeelser som Tommy, Tintingate och Twitter. Följ författarna nu för realtidsinspiration! Här kan du ladda ner boken också.

Christian Gillingerf
Helena Sahlén
Johan Ljungström
Jonas Edlund
Marie-Louise Kristola
Nicklas Malmberg
Tove Svenonius
Yasmine El Rafie

/Brit Stakston

Det här är inlägg 58 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Till toppen