Surt sa räven
Ja, vi vann inte trots fyra nomineringar. Ni får tycka att jag är en dålig förlorare. Det kanske jag är. Men den här tanken går inte slå ur mitt huvud.
På Spinns hemsida står ”Spinn är en tävling i effektiv svensk marknads-PR. Med marknads-PR avses marknadskommunikation i icke-köpta (publicitet, seminarier, internet, ambassadörer etc) och egna kanaler (webb, e-mail, nyhets- brev, föreläsningar etc) som har som syfte att driva försäljning”. Spinn är ett initiativ för att lyfta PR-branschen som en del i marknadsmixen. Vi byråer tävlade om vem som gjort den bästa, mest kreativa och effektiva kampanjen. Många är företagen som vunnit SPINN genom tiderna. Listan är lång – McDonalds, Microsoft, Max, Marabou, ColgatePalmolive, Ikanobanken, Absolut, Electrolux, etc.
Låt oss titta på årets vinnare. Bland de totalt 15 medaljisterna är 13 kommuner, föreningar, fackförbund eller andra intresseorganisationer. Två medaljister är kommersiella företag – Fastighetsbyrån och Malmö Järnhandel.
Det finns många bra kampanjer bland vinnarna från Organisationssverige. Jag älskar Unicefs kampanjer som Deportivo gjort. De är mästerverk. Primes Civil Right Defenders är strålande som gör mig stolt över vad vår bransch kan prestera. Men låt oss fundera över vad det sänder för signal.
Om Spinn fortfarande är en tävling i marknads-PR stämmer det då att de kommersiella företagen är så usla på att göra denna typ av PR? Jag tvivlar. Jag tror att det är någon annanstans sanningen står att finna. Det kan vara luddiga tävlingskriterier. Ska vi införa en egen kategori för NGOs? Eller har tävlingen helt enkelt bara förvandlats till en tävling i politisk korrekthet.
Precis behöver ta sig en funderare över vad de vill med Spinn och hur det ser till att Spinn är en tävling att räkna med, också för de kommersiella företagen.
/Björn Mellstrand
PS
Jag gör som Per Elofsson: går hem, bryter ihop och kommer igen.
DS