Samarbeten jag vill se 2014

Varumärkessamarbeten är inget nytt. H&M har under flera år samarbetat framgångsrikt med kända internationella designers som fått ta fram egna kollektioner åt modejätten. Ett sätt för H&M att höja modegrad, pris och status. I godishyllan såg vi ett gott samarbete mellan Polly och Ahlgrens bilar och min personliga favorit, Lilla Köksbryggeriet gjorde under 2013 en specialare med Mikkeller. Tre aktuella exempel på bra logiska samarbeten som alla vinner på. För mig som konsument förhöjs köpupplevelse och kvalitet. Företagen själva driver försäljning och får göra bra PR.

Vilka samarbeten skulle jag vilja se 2014?

  • Hedengrens Bokhandel och Sturehof lanserar Bokbaren

Den fysiska bokhandeln har det kämpigt. Prispressen gör att allt fler köper sina böcker online. Svenska bokhandlare-föreningen driver projektet Levande bokhandel som går ut på att hjälpa boklådor runt om i Sverige att få fart på verksamheten. De som lyckas är duktiga på ”omkringverksamheter” dvs aktiviteter i butik som exempelvis författarträffar och temakvällar. Att kunna ta en god kopp kaffe och samtidigt bläddra i sin nyinköpta bok eller tidning är något jag gillar skarpt. Barnes & Noble har sedan länge ett samarbete med Starbucks och Akademibokhandeln tillsammans med Waynes Coffee. Men visst vore det gott med en drink eller en öl också. En riktig bokbar. Klassiska Hedengrens skulle kunna samarbeta med grannen Sturehof och öppna en mysig liten bar längst in i lokalen. Fler kunder lockas in till Hedengrens och Sturehof kan göra fin PR mot sin sofistikerade målgrupp.

  • Mornington Hotel och GANT Rugger renoverar hotell

Mornington Hotel på Nybrogatan 53 i Stockholm borde vara bäst i stan. Bäst i Sverige egentligen. Lagom stort, sjukt snyggt hus och på en väldigt bra adress skulle hotellet kunna locka till sig weekendresenärer från hela världen. Kanske hotellet gör det också men för mig är deras verklighet en annan. Insidan är inte alls lika kul. Och det är inte ofta man hör någon prata om hur trevligt det är att bo eller gå till Mornington för att äta och dricka. Därför föreslår jag följande, ta rygg på GANT Rugger eller framförallt GANTs creative director Christopher Bastin och hans team. Låt deras fingertoppskänsla för kläder och profiler inom mat, dryck och stil mötas med befintligt hotellkunnande. Renovera lobby, bar, restaurang och rum därefter. Resultatet borde bli en modern men ändå tidlös hub mitt i hjärtat av Stockholm dit alla vill gå, bo och dricka.

  • Friends Arena börjar sälja korv från Taylor & Jones

Som årskortsinnehavare hos AIK besöker jag Friends Arena ofta. Jag kan lätt säga att korven inte håller samma kvalitet som Gnagets fina spel under 2013. Att Friends Arena haft det kämpigt sedan start är ingen hemlighet. Här behövs många blidkas. Och kärlek börjar i magen. Att kunna erbjuda världens godaste arenakorv är ett steg i rätt riktning. Taylor & Jones är mästare på korv. Just nu i lite mindre skala med butik på Kungsholmen och restaurang vid Hornstull. Ett samarbete som höjer kvaliteten på Friends och låter Taylor & Jones sälja en himla massa korv. Win-win.

  • O’learys låter Johan Jureskog från AG styra upp maten

Att äta en god hamburgare och samtidigt se en fotbollsmatch på lokal är en omöjlighet i Stockholm. Som landets dominerande sportbar har maten på O´learys mycket kvar att önska. Dassiga pommes och svampiga hamburgare. O´learys kan lära mycket av kocken Johan Jureskog från Allmänna Galleriet. Han skulle kunna sätta kvalitetsstämpel på hamburgaren och det övriga köttet på menyn.

samarbeten

 

OBS! Bilden är ett montage.

Till toppen