Det som byggs upp skall rivas ner
Medias dramaturgi är något som vi PR-konsulter ofta pratar med våra uppdragsgivare. Börjar man som företag att gå ut och berätta om sig själv i medierna så får man också räkna med att bli kritiskt granskad.
Och bör förbereda sig på det.
Vi brukar exemplifiera med olika personer eller företag som haussats för att sedan börja kritiskt granskas.
Ett alldeles färskt exempel kan vi som samlar på sådana här historier hitta i Expressen i veckan.
Allas vår Lottie Knutsson, som varit kollega till flera av oss på JMW kommunikations föregångare – Johansson&co, blev fullkomligt massakerad av Expressens stjärnskott till kulturskribent Natalia Kazmierska. Idag publicerades en undanskymd ursäkt av tidningens stf utgivare.
Historien är ett skolexempel på medias dramaturgi, det som byggs upp skall rivas ner.
Men den väcker också funderingar i hur man vårdar sitt personliga respektive företagets varumärke. Och de konflikter som kan finnas däremellan. Det kanske hade varit lagom för Lotties del med idolporträtten i Svd och DN och något högkvalitativt medium till? Men naturligtvis når man Fritidsresors målgrupp bättre med Svensk Damtidning.
ASH