Release för boken Gilla!

Onsdagen den 28 september är det release av min nya bok ”Gilla! Dela engagemang, kunskap och passion i de sociala medierna”. En handbok för alla modiga som vill förändra men som hittills varit mest rädda eller tveksamma för nätets roll i deras arbete. Jag tror det egentligen mest handlar om att man inte haft tid att sätta sig in i vad det kan innebära för den egna verksamheten. Men nu finns en användbar handbok om sociala medier för idéburen verksamhet. Mitt bidrag till ökad delaktighet tack vare alla fantastiska frågor jag får under föreläsningar eller inom ramen för mitt arbete som rådgivare på JMW.

Lanseringen sker i den allra finaste av alla miljöer. Ett bibliotek! Klassisk folkbildningsmiljö på Stadsbiblioteket Medborgarplatsen. Och vi livesänder förstås så alla kan följa med under den timme vi ”snabbläser” igenom boken genom att möta några av alla de kloka människor som medverkar i boken plus några gäster som bidrar med viktiga perspektiv. Tusen tack till Social Video som möjliggör detta.

PROGRAM OCH HÅLLPUNKTER:

Klockan 18.30:

Mingel med lättare buffé.

Klockan  19:30 – 20:30:

Talkshow med mig och  Anna Söderström. Anna är nybliven pressekreterare på Företagarna. Tidigare varit ordförande för RFSL Stockholm och presschef för Stockholm EuroPride. Har också arbetat på Miljöpartiet i Stockholm med medlemsengagemang och kommunikation, samt med marknadsföring på PR-företaget Mynewsdesk.

Klockan 20:30 – 20.50:

Avslutningsmingel.

TALKSHOW:

19.30 Start

Brit och Anna hälsar välkomna.

19.31 Mediernas förvandling

Samtal med Malin Crona, SR Ekot om hur journalister använder sociala medier, hur organisationer bevakas och hur journalistiken närmat sig medskapandet.

19.35 Digitala revolutioner

Digitala revolutioner sveper över världen och nämns förstås i boken. Vi intervjuar Javeria Rizvi Kabani, programansvarig, Young Leaders Visitors Program, Svenska Institutet om arbetet med att stödja demokratiprocesser med hjälp av nätet, arabvåren och sitt arbete med det som jag tycker är höstens viktigaste film: Zero Silence. Ett intervju som sker på engelska eftersom den vitryske oppositionspolitikern Andrey Dmitriev också medverkar för att ge sin bild av demokratirörelsen online, han berättar bla hur KGB idag använder sociala medier. Han är här på besök tack vare Jarl Hjalmarssonstiftelsen och jag mötte honom under Bok & Biblioteksmässan där vi talade.

19.45 Digitala politiker

Vad betyder de sociala medierna för inspel till den digital agendan? Statssekreterare Marita Ljung från Näringsdepartementet berättar om hur hashtaggen #dafs fungerat i arbetet med den digitala agendan, om hur det är att arbeta med en twittrande och bloggande it-minister som Anna-Karin Hatt samt berättar om senaste nytt om den digitala agendan.

19:50 Att arbeta med opinionsbildning via twitter

Intervju med Claes Nyberg presschef från Lärarförbundet om hur han använder twitter (vilken roll man har på nätet och att det går att visa passion för andra saker än det uppdrag man har). Vi möter också Anna Kaya, grundskollärare och en av initiativtagarna till #skollyftet som berättar om hur man som lärare via twitter kan  möta kollegor online och diskutera skolutveckling tillsammans.

20.00 Kan man lita på organisationer?

Journalisten och författaren Bernt Hermele, intervjuas om boken Guldsot som handlar om Johan af Donners svindlerier mot Cancerfonden och Röda Korset. Höga administrationskostnader till bla dyra reklamkampanjer och osäkerhet om var pengarna går är ju en av faktorerna som är reella hot mot traditionella organisationer.

20.05 Digital påverkan och aktivism

Johan Grafström, journalist och Micke Kazarnowicz, Digital McGyver (samt sociala medier-ansvarig på Björn Borg) talar om hur de använt sociala medier för påverkan i saker de engagerat sig för utanför sina arbeten. Johan har använt bloggen för påverkan av skolmaten på Lidingö och Micke för att sätta fokus på HBTQ-frågor i en mängd olika initiativ, i boken berättar han om initiativet Lila Dagen och hur Facebook som verktyg fungerade för den kampanjen.

20.15 Traditionella organisationer och sociala medier

Petra Hallebrant, informationschef, Unicef och Pierre Andersson, chefredaktör för IOGT-NTO:s tidning Accent ger en reflektion om hur de som representanter för mer traditionella organisationer förhåller sig till sociala medier idag och hur de ser på dem i framtiden för organisationer.

20.20 Nya digitala folkrörelser

Boken avslutas med tre case som utmanar och visar varför kunskapen om sociala medier behövs i organisationsvärlden. Lina Thomsgård, initiativtagare till Rättviseförmedlingen medverkar som ett av casen. Det som från början var ett Facebook-initiativ av Lina och nu är ett politiskt verktyg för mångfald och jämlikhet sätter fingret på varför de traditionella organisationerna måste omfamna, förstå och kunna sociala medier. Lina medverkar på plats eller att vi sänder den videointervju som gjordes häromdagen. Eventuellt får vi här dessutom en överraskningsgäst, i så fall förlängs programmet med fem minuter.

20.25 (ev 20.30) Varför en bok om sociala medier?

Anna avslutar med att intervjua mig och Erik Wagner, förläggare Idealista om bokens målgrupper och förlaget. Dessutom berättar vi vilka de fantastiska formgivarna är samt tackar alla andra som hjälpt till med boken och att realisera kvällen.

20.30 (20.35) Tack och hej

Anna och Brit tackar för uppmärksamheten.

Vill man följa sändningen via mobilen gör man det bäst här.

Livesändningen kommer att ligga här.

Vi ses väl?

/Brit Stakston

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Till toppen