Rapport från Cannes – tisdag – Om vinnaren i PR-kategorin

Igår var den stora prisceremonin för Cannes PR Lions. Under pompa och ståt presenterades vinnarna av PR Lions och Grand Prix.

Vinnaren av Grand Prix blev The Best Job In The World. Redan från förbedömningen av bidragen som vi i juryn gjorde innan vi åkte till Cannes var den min självklara favorit. Under den knappa vecka av bedömningar av 431 bidrag som vi ägnat oss åt så har detta bidrag stått ut och stått över alla andra bidrag. Inget bidrag har lyckats fånga många människors drömmar och fått dem att fantisera om jobbet. Projektet fick över 34 000 människor runt om i världen att ansöka om jobbet som ö-vakt i Queenslands skärgård. Uppmärksamheten och diskussionen om platsannonsen blev enorm. Den redaktionella uppmärksamheten också fantastisk.

Bakgrunden var att turistmyndigheten i Queensland ville öka det internationella intresset kring öarna utanför kusten. Genom att kombinera traditionell PR med en brilliant idé lyckades de.

Juryn var i princip enhällig kring att detta var den givna vinnaren av Grand Prix. Självklart kan man diskutera om det är bra eller dåligt att det första Grand Prix går till en ”reklambyrå”. För mig är det bara ytterligare ett bevis på att vi lever i en bransch där gränserna mellan olika traditionella discipliner suddas ut.

Jag återkommer mer berättelser från juryarbetet.

Björn Mellstrand

Till toppen