Osynligt socialt länkande

dark social

Illustration från ”Shedding some light on the concept of dark social”

Martin Gelin skriver i DN idag om South by Soutwest-konferensen under rubriken* ”Nätsnillen spekulerar på hippt klickkalas”. Där nämner han bla en session med grundaren till nyhetssajten Buzzfeed, Jonah Peretti, som talat om trafikströmmarna till nyhetssajten och hur man skapar delbart innehåll. Peretti har också resonerat om att man inte bara ska värdera det synliga delandet via Facebook och Twitter utan också uppmärksamma det som delas i mail, sms eller via chatt det så kallade ”dark social” som var en term som dök upp i höstas.

Fantastisk beskrivning det där dark social som verkligen visar hur vilsna vi blir när saker inte går att mäta eller sker utanför de sociala nätverken. I den artikeln där begreppet myntades förra året talades det om att 69 procent av sociala länkar kommer från dark social att jämföras med 20 procent från Facebook, Peretti sa att majoriteten av deras länkar kom från det osynliga privata länkandet.

Tänker att det är ju inte dark social det är bara ”inte-din-business-var-jag fick-länken-irfrån-men-här-är-jag!. Det är en sak att Twitter och Facebook strukturerar, arkiverar, synliggör och försöker hitta en affärsmodell runt vårt länkande via dem, men det betyder ju inte det som sker utanför dessa plattformar behöver nervärderas genom att vi namnger och utser det privata delande som dark social. Det är ju osynligt för att vi vill det, it´s private social. Och det har vi väl gjort så länge webben funnits.

Sen blir jag lite sugen på att veta om Buzzfeed siffror för dark social skiljer sig från andras, om olika varumärken och sociala nätverksplattformar har olika andel av synligt eller oysnligt länkande vore ju kul att veta. Vad tror du?

/Brit Stakston

*Artikeln ligger på DN plus och hittar inte mitt prenumerationsnummer.

P.S Det här är inlägg 54 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Till toppen