Ohly skickar sms

Nu i valtider kämpar alla partier för att vinna röster med nya kreativa lösningar. Integritetsfrågan har varit högt på agendan senaste åren och Vänsterpartiet gör ett försök att vinna röster med en kampanj som nog är tänkt att bli viral. Och den har en viss potential. Efter att ha arbetat med virala kampanjer i ett antal år och med erfarenhet av hundratals kampanjer känns den intressant och den har några kvaliteter som gör att den faktiskt skulle kunna lyckas. Den viktigaste i detta fall är nog personifieringen – Lars Ohly skriver ett meddelande på mobilen, till mig, och jag får sedan ett meddelande från Lars på mobilen. Märkligt! 😉

Självklart är det en bekant till mig som skrivit in mitt namn, min emailadress och mitt mobilnummer på sajten, för att generera min egen personifierade film. Flödet i kampanjen liknar ganska mycket den man gjorde för tv-serien Dexter, som jag skrivit om tidigare. I den gjordes, som en del i kampanjen, också en personifierad film. Den var ännu bättre för att man fångade dessutom in en hel del spännande information om vilka som fått ta emot kampanjmaterialet, helt under radarn. Detta hade dock inte fungerat i det här fallet.

I det avslutande sms-meddelandet jag får från Lars efter att filmen är slut uppmanas jag att stödja Vänsterpartiet i kampen mot övervakningssamhället och att rösta den 19 september. Nu kommer i och för sig Vänstern inte att få min röst, men det hindrar inte att jag tycker att kampanjen som sådan är helt ok, och har viss viral potential. Det som talar emot den är troligtvis att många har ganska starka åsikter om Vänsterpartiet, positiva eller negativa. De som har en negativ åsikt kommer troligtvis inte vilja stödja partiet genom att skicka filmen vidare, och då är det rimligt att anta att kampanjen mest kommer att få spridning i de egna leden.

Kristofer

Till toppen