Och H&M gör det igen

Förra året var det Karl Lagerfeld. I år Stella McCartney. Samarbetet mellan H&M och kända designers har visat sig vara framgångsrikt. Såväl ur ett försäljningsperspektiv – Aftonbladet rapporterar om hur kunderna slet Stella-kläderna av skyltdockorna. Och dessutom ur ett PR-perspektiv. Uppmärksamheten kring samarbetet har varit omfattande. OK, de fick ett bakslag med Kate Moss-affären.

Men nu när Kates kokain är glömt. Och kvinnor spring man ur huse för att handla H&Ms senaste kollektion.

Det är också intressant att se hur H&M arbetar PR och reklam. PR-arbetet föregår annonseringen. De använder PR som ett marknadskanal för att få ut
1) vi samarbetar med designer,
2) nu är designerns kollektion klar,
3) modevisningen av designerns produkter,
4) vilken modell ska användas för annons-kampanjen,
5) nu finns produkterna i butik (och kunderna vill verkligen ha dem).

Annonseringen tycks främst ha till syfte att bygga H&Ms varumärke och påminna konsumenterna om att kläderna snart finns i en butik nära dig.

H&M är duktiga. Något annat kan man inte säga.

BjM

Till toppen