Nischkanalen börjar på allvar få fäste
Utan att varken ha någon akademisk eller statistisk undersökning i ryggen så känns det som om online-videon nu en gång för alla börjar ta fart. Det har pratats om video på i flera år nu. Och visst, You Tube har varit en av de mest populära sidorna på Internet länge vilket bidraget mycket.
Det är dock först nu som det på allvar börjar sprida sig och bli riktigt intressant. Nischade kanaler ploppar upp till höger och vänster. Senast igår hade konstkanalen RojoTV premiär och Rodeo har under våren sänt mode-tv.
Att nischade kanaler nu verkar få större utrymme, användare och tittare är intressant på flera plan. Det är ett sätt att med liten budget göra sådant som traditionell TV skulle anses för smalt. Det är relativt hög utsträckning interaktivt då användare själva kan bidra till innehållet. Och det skapar en delaktighet som tidigare varit svår att uppnå.
Visst fyller andra sociala nätverk i viss mån samma funktion, men att det nu blir så visuellt gör det säkert mer intressant för varumärken. Om man förstår sin målgrupp och dess spelregler finns det säkert stora möjligheter till ett lyckat utbyte dem emellan.
Det kan tyckas vara gammal skåpmat och något som funnits länge och väl. Men jag tycker mig se en förändring. Tidigare har man pratat om det och säkerligen också haft pionjärer som nyttjat det. Men nu har jag känslan av att man når många fler. Att det börjar närma sig stugorna.
Magnus Klang