När partipolitiken lämnade Almedalen fick idéerna plats

När partipolitiken lämnade Almedalen fick idéerna plats

Årets Almedalen är så långt ifrån nästa val det kan vara. Både tidsmässigt men också mentalt. Det sistnämnda gäller antagligen både politiker och oss alla andra. Det är en ny politisk spelplan och en situation för partipolitiken som måste normaliseras.  Det gjorde Visby annorlunda på nåt sätt. Almedalsprogrammet var i princip tomt på partipolitiska inslag, och ”politik-politik” lyste med sin frånvaro i programappen. Det märktes också när man vandrade på Visbys gator. Företag, näringslivsorganisationer och  intressegrupper var de som syntes. 

Ett mindre Almedalen för första gången

Almedalen 2019 var för första gången mindre än året innan. Den nästintill galopperande ökningen som skett under tio år har brutits. Springtime-Intellectas Hampus Brynolf (hela rapporten här) visade bland annat att det var markant färre seminarier i år än förra året. Arbetsliv, vård och omsorg liksom digitalisering var de stora ämnena i år. Självklart var vart och vartannat seminarium inriktat på hållbarhet eller AI. 

Hampus siffror visar även att måndag till onsdag på många sätt är det huvudsakliga Almedalen. Under dessa dagar är det markant många fler seminarier gentemot övriga dagar resten av veckan. Det märktes inte minst under onsdageftermiddagen när flera av de riktigt stora mötesplatserna stängdes ner och plockades ihop. Båtarna och flygen hem på torsdagen var helt fullsatta. 

Greta Thunberg och maskininlärning i en (i vissa fall) skön förening. 

Det som vanligtvis kallas politikerveckan i Almedalen upplevdes plötsligt som något annat. Mer som en vecka fylld av idéer, av problematisering av sakfrågor och möjligheten att belysa och peka på behov. Allt detta är politiska frågor men inte partipolitik och inte heller politiskt rävspel. Rapporteringen försökte hitta den partipolitik man var van vid, men fann desto mer sakpolitik. Utspelen under partiernas dagar var mer inriktade på de klassiska frågorna om arbete och välfärd än de varit under de senaste åren. 

Årets Almedalen blev mer av en arena för idéer och sakfrågor. Nya experter fick ta den plats politikerna tidigare haft. Fler samtal och seminarier skedde i mindre format och med rätt personer inbjudna. Det var på många sätt mer pr-konsulterna och kommunikatörernas vecka än pa-konsulternas och pressekreterarnas. 

Ett nytt sätt att tänka Almedalen

Det har senaste åren pågått en het diskussion om Almedalens existens och mening. Kostnaderna har skjutit i höjden och det är sällan som företag eller organisationer kan räkna hem sin närvaro på ett påtagligt sätt. Kanske är det här en väg att gå: att låta Almedalen bli mindre av en ”politikervecka” och istället bli en ”idé- och politikvecka” med öppning för mer idéer, visioner och sakfrågor. 

Om den utveckling vi sett i år fortsätter: ett Almedalen som är mer ett idétorg än en partipolitisk krigsskådeplats så finns det massor med kreativa saker att göra. Varför inte ta chansen att spela in podcast på plats, gör en intervjuserie på video. Ta chansen att skapa relevant och intressant innehåll som lyfter både varumärke och Almedalsnärvaro mer än bara dokumentera i era sociala medier. Fler borde också fundera om man kan arbeta med idé-labb runt sina frågor och kanske bygga helt andra seminarium med andra gäster. 

Roséminglen är på många sätt inte det som många tror – det är där oerhört mycket möten sker. Men kanske kan man göra dem mer transparenta och intressanta. 

Utöver det tidigare sagda finns några saker att fundera över för företag som vill göra mer av Almedalen. 

  • Paneler är verkliga möten. Låt dem bli samtal och inte förtäckta föreläsningar.
  • Paneler kan vara mindre. Alla behöver inte vara med överallt. 
  • Rätt personer i panelen. Behöver det alltid vara en VD eller GD? Varför inte en expert som kan sin sak? 
  • Rätt innehåll i evenemanget. Haka inte på trenderna och försök få dem att passa in i det ni vill säga. 
  • Undvik fluffet. En VD kan inte säga vad företaget kommer satsa på i framtiden. Fråga någon annan istället. 

Jag är övertygad om att Almedalen kommer att överleva – om det vågar förändras. Så – vi ses igen 2020. Och vill ni ha hjälp att tänka runt er närvaro, med era sociala medier eller med kreativa idéer för era seminarium: hör av er till oss!

Till toppen