När kön sätter bilden
För någon månad sedan öppnade SIBA sin nya butik på Kungsgatan. Redan kvällen innan började några tappra själar ställa sig i kö för att få möjlighet att fynda. På öppningsmorgonen var Kungsgatan fylld av förväntansfulla kunder. För någon vecka sedan öppnade Computer City sin butik också här på Kungsgatan. Samma fenomen. En slingrade sig längs runt kvarteret. Dessutom fylldes Kungsgatan häromveckan av köande som ville få biljetter till premiären av den nya Star Wars filmen. Och det var inte länge sedan Lagerfelds kollektion på H&M lockade långa köer.
Igår morse hade några återigen börjat köa utanför SIBA butiken. Denna gång var det något som inte stämde. Kön var ovanligt välordnad. De köande sitter i en cirkel och konverserar. Tälten står prydligt uppställda på trottoaren. Inte det nästintill febrila bevakandet av sin plats i kön som annars brukar utmärka dessa köer. Ingen annonsbilaga som de bläddrar igenom gång på gång. Och mycket riktigt. Det var en fejk kö. En del i lanseringen av en ny tjänst från Vodafone.
Men det är intressant att ett företag väljer att arrangera en kö för att öka intresset för en ny tjänst. Kön sätter bilden av den nya tjänsten. Om människor är beredda att köa så är det billigt. Det är nog så att vi kommer att få se fler köer av detta slag. Får vi se köer utanför centralen på jakt efter billiga tågbiljetter? Kommer det slingra en kö utanför Hötorgshallen för att få köpa billiga vego-burgare? När står människor i rad för att få tag i ett nytt tält från Fjällräven? …det är bara en fråga om tid. Det kommer.
En avslutande fråga: hur kommer statisterna i kön reagera om de får sällskap av människor som verkligen vill köa efter den nya, billiga tjänsten?
BjM