Nakna rumpor vs utrotningshotade grodor

Hälften av världens djurarter kan vara utrotade år 2100. Hur får vi människan att bry sig tillräckligt mycket för att stoppa det? Fotografen Joel Sartore menar att om vi kan få 15-20% av jordens befolkning att bry sig om utrotningshotade djur, och med det menar han handgripligen jobba för att rädda enskilda arter till att engagera sig genom att dela viktig information och sätta tryck på myndigheter, så finns det hopp.

Joel gör sitt genom att fotografera jordens djurarter. I dagsläget finns 6000 olika arter dokumenterade i projektet Photo Ark som bland annat finansieras av National Geographic. Bilderna används på många sätt. I konst, utställningar, som souvenirer och kanske viktigast av allt, i kommunikation för att få andra människor att börja bry sig.

photoark

Så hur jobbar man kommunikativt för att få oss att engagera oss lika mycket i bilder på utrotningshotade grodor som för Kim Kardashians nakna rumpa?

Snygga bilder, underhållningsvärde och ekonomi verkar vara en lyckad ekvation.

Ett exempel på hur Joel arbetar är att alla djur fotograferas framför svart eller vit bakgrund. Anledningen är att ge varje art lika mycket värde och inte låta miljön påverka tittaren. Sen menar han att det måste finnas ett underhållningsvärde. Och det är här som samarbetet med National Geographic kommer in i bilden. Med hjälp av en följarbas på nära 250 miljoner människor världen över använder de Joels bilder för att skapa engagemang. Utöver att det är väldigt fina bilder, talande bilder, så används de i en populärkulturell kontext anpassade för kanalvalet som visar sig vara allt från Snapchat och Instagram till print och TV.  Joel menar också att dokumentationen och spridningen av djurbilderna hjälper till att ge dem ett värde. Ett ekonomiskt värde. Och sorgligt nog så är det just det, den ekonomiska biten, som verkar få oss människor att engagera oss mest.

Joel visar exempel på hur eldsjälar omvänt tjuvjägare genom att påvisa för dem hur djuren är mer värda vid liv för turister att beskåda än som troféer på väggen eller pulver på en medicinsk marknad. Räddningen av Bergsgorillan är ett bevis på detta.

Bildens värde och hur vi använder den är en oerhört viktig del i kommunikationsarbetet. Många gånger helt avgörande för att få uppmärksamhet över huvudtaget. En bra bild blir en ”thumb stopper” i flödet på Instagram. En bra bild är anledningen till att din pressrelease eller ditt nyhetstips plockas upp av en nyhetsredaktion. En bra bild är vad som får dina följare på Facebooksidan att trycka på delaknappen. En bra bild kan rädda liv vilket Joel Sartore på ett mycket övertygande sätt visade i sitt föredrag under första dagen på SXSW Intreractive 2016 här i Austin.

 

 

Till toppen