Mobilmarknadsföring och spridning

Förra måndagen var jag på ett frukostseminarium om mobilmarknadsföring på Summit i Stockholm. Då fick man som vanligt höra mantrat om varför man skall använda mobilen i sin marknadsföringsmix i större utsträckning.

  • Alla har en mobiltelefon
  • Man har den alltid med sig

Utan tvekan goda skäl. Möjligheterna blir också större och större att använda kanalen. Det handlar inte längre bara om sms och mms, utan om applikationer, bluetooth-skickade meddelanden beroende på var du befinner dig, mobilkuponger och kampanjsajter. Webbsurfning och video är inget problem för de flesta moderna telefoner.

Men, att ta steget in i mobilen innebär också en viss risk såklart. Mobilen har varit (och är fortfarande) något av en privat sfär. Det gäller att man har tillåtelse att kommunicera i denna kanal. Och den tillåtelse man fått måste vårdas. Att missbruka den leder snabbt till att man förstör kanalen. Relevans blir otroligt viktigt eftersom relevanta meddelanden blir väl mottagna och irrelevanta kan leda till förakt för företaget som skickat dem.

För meddelanden som är extremt relevanta för en målgrupp finns också en otrolig potential för spridning. En fördel med mobilen är att det inte krävs mycket alls för att skicka vidare. Tröskeln är nästan så låg den kan bli. Ett par klick och det är klart. Man behöver inte ens skriva in numret själv. Det enda hindret är kostnaden, men inte ens den känns som något större hinder idag, med många fastprisabonnemang och så vidare.

Med över 4 miljarder mobilägare världen över är det faktiskt förvånande att detta område inte är mer utvecklat. Tillväxten är lavinartad, men från en låg nivå. Det skall bli spännande att se utvecklingen de närmsta åren.

Till toppen