SXSW: Snorkråkor i datan
Big data i sjukvården är ett tema som dyker upp i våra förprickade schema här på SXSW i Austin. Om förra årets program gjorde ett bra jobb med att förklara vad big data är så ser vi år flera programpunkter där vi får förklarat för oss till vad och hur man kan använda det.
Ett exempel är Kleenex. Kanske mest känt för sina näsdukar som amerikanarna gör av med i tonvis under förkylningstider. Kleenex är självklart inte ensamma på marknaden. Och för dem handlar arbetet med big data om att förutspå var i USA förkylningsviruset kommer dra fram så att man kan agera efter det och på så sätt sälja mest näsdukar. Till sin hjälp har man Achoo, ett program som bland annat kan analysera sökningar på frågor om förkylningssymptom och antalet vaccinationsbeställningar. Programmet analyserar till och med flyttfåglarnas rörelsemönster för att se var det börjar bli kyligt i landet. All data man samlar in hjälper sedan Kleenex att bedöma var förkylningsviruset kommer att bryta ut. När området är inringat agerar man med riktade erbjudanden, event och sampling. Konsumenter som redan finns i deras system, mejllistor och Facebooksidor får förmånliga erbjudanden innan Kleenex drar vidare till nästa amerikanska delstat där ny data berättat att invånarna är på väg att bli riktiga snorkråkor.
Bild: Kartvy i Achoo by Kleenex
Amerikanska Target har arbetat på liknande sätt när det gäller att marknadsföra produkter till nyblivna eller väntande föräldrar. Våra beteenden, handlingar och vanor säger mycket om oss. Genom att analysera dessa kan man med hjälp av data förutspå när en kvinna blir gravid. Erbjudanden kan sedan skickas till den personen eller familjen med produkter som de snart kommer att behöva i mängder.
Debatter kring personlig integritet kring detta pågår såklart över hela världen vilket är bra. Sista ordet är absolut inte sagt. Vi ser i alla fall fram emot att utforska och lära oss mer här på SXSW kring allt gott som går att göra med hjälp av big data.