BEFRIAD ZON: Mäh … det är ju Al Gore! Mannen för sociala medier. Också.

De senaste veckorna har jag letat efter mannen i mitt liv. Mannen som kommer få företagsledare att förstå sociala medier. Jag har spånat mina tankar med bland annat Martin Jönsson och Mikael Zackrisson samt några andra som är viktiga i den svenska sociala medieutvecklingen i relation till företagsledare. Jag efterlyste helt enkelt vem som kan få polletten att trilla ner på samma sätt som Al Gore fick alla att förstå klimatfrågan.

Och jodå, det måste vara en man. Kvinnor äger mediet redan. Det är kvinnor som bloggar mer, finner fler vänner via de sociala medierna och har sen urminnes tider det skrivna språket som sin arena. För att få männen i kostym som fattar de många besluten att förstå behövs en man. För att visa att sociala medier är nyckeln till hard core affärsutveckling.

Vissa närstående personer har sagt mig att liknelsen inte håller. Jag hävdar att den gör det. Och i förra veckan bevisades det!

För det är en Al Gore som behövs. Sociala medier är en lika central fråga som klimatfrågan och får inte bli vissa experters elitistiska spelplan. För mig är det ett demokratiskt problem att alla inte tar sig tiden att förstå sociala medier eller ges möjligheten. Att det finns så många fördomar kopplat till det som sker på nätet. Det är där glöden börjar för min entusiasm som Doktor Spinn frågade om häromdagen.

Sociala medier är ett resultat av människans vilja att lära, föra dialog och samtala. En mängd digitala tjänster som fångar upp dessa grundläggande behov. Att dela erfarenheter, åsikter och upplevelser. De digitala aspekterna av detta sociala gör att det blir sökbart, delbart och lever långt efter att dialogen skett och lämnar alla gränser därhän – vare sig det handlar om geografi, ålder, kön eller värderingar.

Kärnan i sociala medier handlar om så mycket mer än påklistrade bloggar i marknadsföringssyfte. Sociala medier är/kommer att bli kärnan i demokratisk utveckling och ett fantastiskt verktyg för personifiering, demokratisering och gemensamt kunskapsbygge i dagens samhälle.

Och vad har hänt nu då? Jo, men Al Gore ÄR även mannen för sociala medier. Inte bara för att han är styrelseledamot för Google och Apple eller styrelseordförande sen länge för Current TV (lyssna här på denna underbara Digg Dialog med honom).

Utan för att han sätter fingret på vad sociala medier är och börjat missionera om just det.  Förra veckan talade Al Gore på Web 2.0 Summit 2008 i San Fransisco, New York Times skrev om det här och allt faller på plats. Lyssna på honom själva, jag blir helt lycklig. Jag har ju hittat honom. Mannen.

Ni hör att det är nu det händer. Jag har sagt det så många gånger. Allt får ett sammanhang nu. Relevans. Kontext. Nytta. Al Gore säger det briljant själv. Att vi måste lämna det ”jee weeziga” och:

”…move pass that as quickly as possible to a time where all of these features are taken for granted and are just like the water the fish doesn´t know he is swimming in…”

Min guru Jeremiah Owyang var förstås där och kände sig hemma och uttrycker exakt det jag även i den svenska kontexten märkt bubblar under ytan de senaste veckorna.

It’s been a long time since I’ve been at a tech conference where we didn’t fondle the hammer and actually focused on building the house. Actually choosing an objective to apply these tools to much bigger problems: cancer, health, politics, global warming, energy crises, and connecting the world.

Al Gore får helt enkelt komma hit igen och denna gång prata sociala medier. Inbjudna skall vara allt utom tech-geeksen, marknadscheferna och vi andra som redan ser möjligheterna. Bjud in företagsledare. Punkt. Slut. Vem tar bollen?

/Brit Stakston

P.S. Jag är alltså kär. Inte bara  i Jeremiah Owyang utan också i Al Gore. Bara en sån sak. Som om det inte var coolt nog så kolla in en annan av mina idoler Lance Armstrong under Web 2.0 Summit. Saker att pigga upp sig med i novembermörkret 🙂

Till toppen