En konservativ varumärkesvårdare funderar

Jag kanske är konservativ. Jag kanske är allt för präglad av att man ska vårda varumärken med ett gott renommé. Jag kanske tror för mycket på att trovärdighet är nyckeln till en god kommunikation.

Att Ramlösa varumärket nu ska få påökt med Vichy Nouveau utmanar min konservativa läggning, varumärkesvårdande inställning och mitt sökande efter trovärdighet i kommunikationen. Det känns inte bra i magen. Det känns fel. Två varumärken med så olika laddning ska alltså berika varandra. Är det rätt tänkt?

Ramlösa är ett av de klassiska, svenska varumärkena. Fyllt med tradition, lite exklusivt och med en tydlig position. En stilikon på sätt och vis. Vichy Nouveaus position? Klassiskt? Nej. Svenskt? Nej. Tradition? Nej. Exklusivt? Nej. Tydlig position? Nej.  Stilikon? Nej.

Säkert kommer Vichy Nouveaus varumärkes berikas av Ramlösa – men kommer Ramlösas varumärke berikas av Vichy Nouveau? Tveksamt. Jag vill veta – hur tänkte ni då? Hur gick resonemangen? Jag hoppas att jag har fel. Därför Ramlösa är ett varumärke värt att vårda. Ett varumärke med hög trovärdighet. Men någonstans känns det fel. Helt fel.

Eller har jag inte fattat någonting. Läs Carlsbergs pressmeddelande här.

BjM

Till toppen