Luras PR-konsulter?

Såg filmen från Spinn04. Där får Viggo Cavling, chefredaktör på branschtidningen Resumé; frågan vilken är den värsta PR-finten han gått på som journalist. Viggo svarade att han inte vet det.

Luras PR-konsulter? Nej, att påstå att PR-konsulter är experter på att finta journalister är samma sak som att säga att journalisterna är ett lättlurat gäng människor. Man övervärderar PR-konsulterna. Och omyndigförklarar journalisterna.

När jag som PR-konsult kontaktar medierna så vill jag att journalisten skall göra en saklig nyhetsvärdering av den nyhet eller det material som jag presenterar. Jag fintar eller luras inte. Utan på ett sakligt sätt presenterar jag min nyhet och överlåter till journalisten till att värdera. Om mitt material inte håller den kvaliteten som krävs för att få redaktionell uppmärksamhet så har jag gjort ett dåligt jobb. Jag har inte lyckats hitta en vinkel som är intressant för den journalist som jag kontaktar. Om jag skulle luras så vet jag att nästa gång jag kontaktar den journalisten är jag körd. Så körd att jag borde söka mig ett annat yrke.

Det finns större frågor. Vad har vi PR-konsulter för självbild? Är det många i branschen som har den negativa självbilden att en PR-konsult lurar och fintar journalister? Bekräftar vi bilden av oss själva?

BjM och ASH

Till toppen