Ett PR-geni?


Ingen kan ha missat att i mitten av november kom Madonnas nya fullängdare ut. Madonna har varit och är överallt. På radion snurrar hennes sampling av ABBA i Hung up. I kvällstidningarna kunde vi läsa om henne. På TV kunde vi se henne på MTV European Awards.

Normalt sätt brukar PR-arbetet inför ett skivsläpp bestå av mest medierelationer. Intervjuer och uppträdanden. Målet är att få maximal uppmärksamhet inför och under skivsläppet. Vi ser dem i allt från TV-huset på SVT till galor av olika de slag. Vi läser om dem månads-, vecko- och dagspress.

En viktig ingrediens i Madonnas lansering av ”Confessions on a dance floor” tycks ha varit de olika möjligheter som nätet erbjuder. Hennes hemsida fick sig en uppryckning inför skivsläppet.

För att få igång word-of-mouth ska hon ha kartlagt inflytelserika bloggare i New York. Hon tog reda på vilka klubbar som de brukade besöka. Och sedan dök hon upp där och festade och dansade med dessa trendsettande bloggare. Snacket tog fart. Otaliga är de bloggare som har skrivit om hennes nya skiva och lagt ut bilder från hennes konserter, besök på klubbar etc.

Hon startade en telefonlinje: Madonna 1-888-2-CONFESS. Samtalen till linjen finns dessutom som podcast.

Gång på gång kommer hon igen. Alltid samtida. Alltid nyskapande. Och det ger utdelning. Hon toppar de flesta listor runt om i världen. Återigen har denna 47 åriga kvinna lyckats fånga en ny generation skivköpare. Madonna är ett PR-geni.

BjM

Till toppen