Jag vill jobba på McDonald’s!

En studie har genomförts bland 3-5 åringar som visar att t.ex. en morot förpackad i McDonald’s papper upplevs som godare än en morot i annan förpackning.  Samma sak gällde för pommes frites, chicken nuggets, juice eller mjölk.

Visst går det att förfasa sig över reklam till barn och McDonald’s starka position i barns medvetande men förstå vilken möjlighet och vilket ansvar McDonalds har. Med skräckblandad förtjusning har jag hela natten drömt om jobbet som CSR-ansvarig på McDonald’s!! Förstå vilken chans de har – om de bara vågar. Folkhälsoinstitutet, skolsköterskor eller andra som värnar om barns hälsa är chanslösa. Bollen är McDonalds.

Nya spännande konstellationer och företag som måste ta sitt samhällsansvar. Allt hänger ihop.

Brit

P.S
Den enda produkten i undersökningen som det INTE blev statistiskt säkerställt att det fanns en upplevd skillnad av beroende på förpackning var…hamburgaren.

P.S.2
Och så kanske man bör ställa sig frågan om en studie med 63 respondenter egentligen ger ett representativt underlag. Men det spelar ingen roll. Det visar ändå på något väldigt spännande oavsett….

Till toppen