Jag var inget aprilskämt

I sätet bakom mig hör jag hur en flicka i 10-årsåldern säger till sin pappa april april jag kan lura dig vart jag vill. Det är den första april 2013, en dag då man får luras, och jag sitter på ett flygplan från Arvidsjaur. Påskledigheten är slut och jag inser plötsligt att jag firar 4 år på JMW. Och att JMW firar 10 år.  Att anställas den första april var lyckligtvis inget skämt.

Min första kontakt med JMW var under arbetet med C-uppsatsen ”Historien om det hållbara varumärket”, då jag och min uppsatspartner Ronnie Johansson träffade Brit Stakston. Vi pratade CSR, hållbarhet och om varumärken/företag som jobbade på rätt sätt. Något hos JMW hade väckt vårt intresse. Då var det en liten PR-byrå som tänkte stort, och någonstans i samtalet med Brit ställdes dörren på glänt mot ett företag jag ville jobba för.

Nu har jag jobbat fyra år på JMW. Jag minns tydligt min JMW-debut. Den första april 2009 gjorde jag min första dag. Nyfiken, hungrig och solbränd hade jag via Australien och Melbourne hittat ”hem” till JMW. Mina första anställningsintervjuer gjordes via Skype och redan då omfamnade JMW tekniken och såg bortom utmaningen att jag befann mig på andra sidan jorden. Jag gillade och gillar den sidan. Att JMW är annorlunda.

Jag tänker tillbaka och roas av hur mycket som hänt. Vi var fyra personer som började samtidigt. JMW växte och föryngrades. Och den utvecklingen har fortsatt. Kollegor har kommit och gått. Vi har fortsatt växa och blivit fler. En ny lokal känns redan trång och vi har blivit med både byråchef och ekonomichef. Vi har roliga uppdragsgivare. Och jag har förmånen att gå till ett jobb jag gillar där den ena dagen sällan är den andra lik. Ett jobb där jag fortfarande växer och utvecklas.

Omkring oss har väldigt mycket hänt under fyra år.

Kommunikationsbranschen fortsätter att förändras snabbt där byråer kommer och går. Vi lever i en uppkopplad tid där alla har smartphones. Facebook har blivit Internet. Instagram har gjort alla till fotografer. Twitter växer utanför mediesfären och bloggboomen har både kommit och gått. Vi reser mer än någonsin. En påve har kommit och sagt upp sig. Kina är den nya supermakten och Obama är fortfarande president i USA. Spotify erövrar världen. Google, Apple och Microsoft byter positioner. En norsk terrorist tog vår oskuld och skickade chockvågor över världen och rasister har valts in i vår riksdag. Världen är i ständig förändring. Det har blivit både kallare och varmare.

Jag läser gamla blogginlägg från mitt första år. En kärleksrelation, David mot Goliat och Aktivister tar över visar en ung och nyfiken kommunikationskonsult. Jag ser vissa likheter med mitt yngre jag. Drivkraften är densamma. Då som nu är den främsta orsaken till att jag valde att jobba i vår föränderliga bransch att min nyfikenhet aldrig kan stillas. Omvärlden förändras och jag har möjligheten att konsumera och lära mig nya saker. Att utvecklas och få möjligheten att ifrågasätta och ofta omvärdera. Det är ett privilegium för den som väljer att se.

I vår bransch har vi förmånen att ibland stå mitt i stormens öga och vara en del av förändringen. Ibland är det också vi som står bakom den. Jag möter framtiden med ett leende och det enda jag är säker på är att förändringens vind ständigt blåser och att jag gillar det.

Att fira 4 år samtidigt som vi på JMW firar 10 känns lite extra fint.

Grattis till mig. Grattis till oss.

Till toppen