Jakten på digitalt blod

Rubriken är dels starkt influerad av brittiska tv-serien ”Ripper Street”som jag tittar på just nu efter en vecka i England dels en översättning av en rubrik i Financial Times idag Stories from the search for fresh digital blood, om vad som händer när traditionella företag jagar styrelsemedlemmar med digital kunskap och entreprenörsanda. Artikeln beskriver den stora efterfrågan på digitala strateger som nu finns i kölvattnet på digitaliseringen. Det handlar inte alls om att anställa 22-åringars som gillar Google säger en  chefsrekryterare och berättar om hur många stora traditionella bolag nu tagit in digital kompetens i styrelserummen och nämner både Walmart, Coca-Cola och Thomas Cook som exempel:

“They are not looking for 22-year-olds from Google or Facebook, but senior executives who have been through a transformation in a sector like media or telecoms,”

Älskar citatet avslutningsvis med entreprenören John Straw som klivit in på Thomas Cook med sin digitala kunskap:

”Mr Straw agrees. “I don’t really do it for the money,” he says. “I have done five start-ups. Thomas Cook felt like a new world of opportunity. If we could turn around this supertanker and turn it into a speedboat, that is a lot more satisfying than doing the next start-up.”

/Brit

Det här är inlägg 77 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Till toppen