H&M i NY än Ellos i Borås?

Resumé skrev igår om en undersökning utförd av Starcom USA och återfunnen på sajten Adage.com. Enligt undersökningen tror 65 procent av de tillfrågade att marknadsförare köper redaktionellt utrymme.

Samma undersökning visar på att 83 procent tycker att det är helt okej att läsa om varumärken i artiklar. Så länge det passar med artikelns innehåll.

En intressant undersökning, tycker jag. Både i ljuset av en ständigt pågående debatt om tidningars och journalisters integritet och nu när det utreds om H&M har mutat journalister.

Visserligen var undersökningen inte utförd i Sverige, men ändå. Är det inte så att man i debatten underskattar läsarna (och inte minst journalisterna!)?

Är det inte så att läsarna även i Sverige förstår att det finns någon som betalar för resor till New York, men att man tycker att detta är helt acceptabelt – så länge slutresultatet blir ett intressant modereportage i favvomagasinet?
Är det inte liksom roligare att läsa om H&M i NY än om Ellos i Borås?

Skrämmande är däremot det faktum att 65 % tror att man kan betala för redaktionellt utrymme. Så som jag tolkar det så tror man alltså inte att materialet tolkas och granskas av journalister innan det publiceras i tidningen. Det säger rätt mycket både om synen på journalisters integritet och om folks uppfattning om PR-branschen.

Eller för att citera Brenda White, printanalytiker på Starcom Worldwide
“It’s a warning.” If readers already believe editorial content is for sale, she said, publishers who push the needle further could jeopardize what reader trust they have.”

/ FrF

Till toppen