Hälsotrenden stannar av i Påsk
Hälsotrenden växer sig stark i Sverige och butikshyllorna fylls av allt fler ”functional foods” produkter som ska ha positiva hälsoeffekter. Till och med läskproducenten och sockerboven, Coca-Cola Company har hakat på trenden och lanserat hälsojuicen Minute Maid i Sverige, juice som innehåller prebiotiska fibrer. Men mitt i vår hälsomedvetna livsstil kommer Påsken och det verkar som vårt hälsotänkande är som bortblåst.
Plötsligt ringlar sig köerna framför extralådorna med lösviktsgodis och i media uppmärksammas de glada godisleverantörerna som säljer cirka 2000 ton godis bara under påskhelgen. Det går så bra för godisleverantörerna och det även finns plats för nya aktörer på marknaden. Karamellkungen är fortfarande störst i Sverige och säljer bra men i år har Godisprinsen, som grundades av tre förortskillar från Vårby för bara ett par år sedan, uppmärksammats på flera håll då de redan har lyckats ta cirka 10-15 procent av marknaden. Godisprinsen hoppas nu på att sälja över 4000 ton lösviktsgodis i år.
Det är fascinerande att vi så lätt kan glömma all vår kunskap om sockerfarorna när det är dags för traditionella högtider såsom Påsken. Då är det godis som gäller och det verkar inte finnas några hälsosammare substitut. Som tur är så finns väl gyminstruktörerna och viktväktarna på plats efter helgens festligheter, redo att ta emot oss med öppna armar så vi kan gottgöra oss för våra synder under några veckor… tills det är dags för nästa högtid.
MaB