Nike+ gör det roligare att träna
I avsnitt 2, säsong 4 av tv-serien The Big Bang Theory så bestämmer sig en av huvudkaraktärerna Sheldon för att börja jogga. Precis innan han ska ut på sin första löprunda tillsammans med sin granne Penny så upptäcker han att hon inte har några ”gadgets” med sig överhuvudtaget, ingen GPS-klocka, inget pulsband, ingen Ipod eller telefon. Bestört utbrister han:
– What do you do!? You just go out there and gamble about like a bunny?
I sin fråga till Penny så identifierar han ganska bra hur många av oss ser på träning i dag. Vi vill mäta, jämföra och dela våra resultat. Det här har Nike sedan länge förstått med sitt koncept Nike+. Många har redan Nike+ Running som applikation i telefonen, vissa har skaffat sig den användarvänliga GPS-klockan som tagits fram i samarbete med TomTom. Prylar som hjälper dig under löprundan, mäter och samlar data som du sedan kan leka med på ditt personliga Nike+ konto online.
Det senaste från Nike+ är nu att mina träningsresultat räknas om i Nike Fuel. Ett eget poängsystem baserat på prestation. Varje svettdroppe, varje meter ger poäng. Total gamification och digitalisering av min fysiska träning. Det är verkligen beroendeframkallande. Och med nya Nike Fuelband, som du snyggt bär runt armen som vilket armband som helst, kan man även få poäng för allt man gör i vardagen. Ett ypperligt sätt att få folk att ta trappan i stället för hissen, gå till jobbet eller sträcka ut benen lite extra på lunchen. Leva mer hälsosamt helt enkelt.
Efter lanseringen av Fuelband har antalet användare ökat stadigt. Det ser jag inte minst i mitt Facebookflöde där träningsresultaten och Fuel points delas och diskuteras. Under OS i London var Nike flitiga med aktiveringar och events vilket man kunde följa på deras Instagramkonto. I London fanns till och med ”Fuel stations” där folk sprang fram och tillbaka på en snyggt Nike-brandad yta och samlade på sig Fuel. Tusentals bilder har sedan laddats upp under #gameonworld och #makeitcount.
Nike+ är enkelt, socialt, snyggt och dominerar just nu mitt flöde i sociala medier. Än större kan Nike nog bli om man gör global verklighet av lanseringsidén ”Bid Your Sweat” från Mexiko. Under en viss kampanjperiod kunde mexikanska användare utnyttja sina Fuel points som valuta för att köpa produkter från Nikes web shop. Allting enkelt och snyggt förpackat på deras Nike+ konto bara ett enkelt klick ifrån ett köp. Själv har jag funderat på hur Nike skulle kunna utveckla idén genom att även belöna användare som delar sina träningsresultat på Facebook och Twitter. En delning ger X antal Social Fuel points. Nike som varumärke skapar sig på så sätt fler starka ambassadörer och får merförsäljning på sina produkter. Samtidigt som konsumenten kan köpa billigare träningsutrustning och inspireras att röra på sig ännu mer. Positivit för båda parter.
Jag har själv löptränat mycket de senaste fyra åren. Tre år helt utan app och GPS-klocka. Jag trodde inte jag behövde det. Nu kan jag inte se hur jag skulle klara mig utan. Jag förstår verkligen hur Sheldon i The Big Bang Theory tänker. Nike har med sina tekniska träningshjälpmedel och appar gjort det roligare för mig att träna. Idag springer jag oftare och prövar mina gränser. Mätbarheten gör att jag kan följa upp mina mål samtidigt som det blir socialt.
iframe>PS. Om du vill ha mer information om hur Nike+ jobbar och utvecklar sina produkter så kan jag rekommendera boken Velocity av Stefan Olander, VP Nike Digital Sport och Ajaz Ahmed från AKQA.
Eller så kollar du på följande videoklipp.