Charmigt framstegsfientliga fransmän
Företaget Orange ska i december testa ett nytt sätt att låta människor betala tunnelbaneavgiften i Paris med ett speciellt chip inbyggt i mobiltelefonen, enligt Ekonomiekot.
En utsänd från Ekot lyckades få tag på två tunnelbaneresenärer i Paris:
– Jag trivs bra med mitt månadskort, säger en kvinna på språng till Ekots utsände.
– Jag har inte mobiltelefonen på i tunnelbanan, säger en kostymklädde man.
Deras reaktion är lite charmigt fransk på något sätt om man drar lite lätt på smilbanden när man läser om deras reaktion.
Men om man ska titta lite seriösare på artikeln så kan man utläsa att här är ytterligare ett teknikföretag som vill nå ut med en teknik och försöka skapa en efterfrågan i efterhand istället för att lyssna på sina kunder.
En annan fråga är stöldrisken och om vi kommer att kunna lita på en teknik där det automatiskt dras pengar från vårt konto så fort någon tar en produkt från kiosken med vår mobil i fickan?
Vi efterlyser mer dialog med kunderna istället för att skapa produkter i ett vakuum och sedan försöka skapa en efterfrågan i efterhand.
ToN