Telia: Mormor Challenge

Telia: Mormor Challenge

Under hösten 2018 spreds Momo Challenge över världen. En vandringssägen om hemska utmaningar där barn och unga for illa via en chat i Whatsapp. Inget kunde bevisas men flera svenska medier och skolor utfärdade varningar för Momo och internet beskrevs ännu en gång som en ohärlig plats full av hat.

Vi har bland annat i uppdrag att skapa uppmärksamhet för Telias långvariga arbete med att motverka näthat och göra internet till en härligare och schysstare plats.

Vi ville med Momo som bakgrund visa att internet är en plats för alla och att det är väldigt lätt att göra något schysst där.  Lösningen blev Mormor Challenge, världens snällaste chatbot, och raka motsatsen till Momo Challenge. Boten uppmuntrar användare att göra goda gärningar på nätet, vilket belönas med härliga videoklipp, gifar och tillrop från ”mormor”. Mormor Challenge lanserades av Telia tillsammans med Friends den 13 november på World Kindness Day för desktop, surfplatta och mobil.

Till toppen