LIDL: #Swedengate

LIDL: #Swedengate

Vi har en stående brief att löpande identifiera omvärldshändelser som inspiration till kommunikation som ger Lidl möjlighet att nå ut i egna kanaler med budskap om mat av högsta kvalitet till bästa pris. Kommunikationen i egna kanaler ska engagera och skapa positiv uppmärksamhet för Lidls varumärke i Sverige.

När sociala medier i Sverige, och utomlands, exploderade i diskussionen kring om huruvida svenskar bjuder barnens besökande vänner på mat eller inte, ja då såg vi en möjlighet. Under #Swedengate diskuterades det friskt kring frågor om mat, kultur och pris. #Swedengate blev så populär att traditionella medier över hela världen började rapportera om detta svenska beteende, eller icke-beteende. Vi såg det här som en möjlighet för Lidl att komma ut i egna kanaler och PR med sitt huvudbudskap om mat av högsta kvalitet till bästa pris. Lösningen blev ett inlägg med det aktuella priset på falukorv på Lidl Sveriges Instagram och Facebook. Bildcopyn löd ”Stroganoff till hela familjen. Även kompisen på rummet.”

Responsen på Lidls inlägg blev otroligt positiv och slog alla tidigare rekord gällande engagemang och spridning. Totalt har inlägget genererat över 11 000 likes, 1100 kommentarer och rapporterats om i allt från Dagligvarunytt och Nyheter24 till NRK i Norge.

Till toppen