Återkommande diskussion om skvallerpressen


Imorse i soffan på SVTs morgonnyheter diskuterade Kristin Kaspersen och Daniel Nyhlén en fråga som aktualiseras lite då och då – idag på grund av turerna kring Mikael Persbrandt, Marie Bonnevie och Sanna Lundell.

Nyhléns argument var, som vi har hört tidigare, att med kändisskapet kommer både bra och mindre bra saker – och det som man får se som mindre bra i detta fall är att få privatlivet ingående granskat offentligt och ligga ute på löpet flera dagar i rad.

Kaspersens argument byggde, inte helt oväntat, på mer känslomässiga argument och en efterfrågan på empati från skvallerpressens sida.

En annan sak som Nyhlén lyfte fram var det faktum att kändisarna själva ofta använder sig av skvallerpressen för att marknadsföra sig själva och deras filmer/skivor/böcker och därmed har då skvallerpressen rätt att vända på bordet och utnyttja dem tillbaka ibland.

– Verkar kanske rimligt…

Å andra sidan menade Kaspersen som representant för andra sidan samma sak fast tvärtom, dvs att om kändisarna ska bli utnyttjade så har de rätt att själva utnyttja skvallerpressen ibland.

– Verkar kanske också rimligt…

Det ligger självklart poänger i båda sidorna. Men frågan är om vi någon gång kommer att kunna få rätsida på vad som är rätt och fel i denna diskussion. Som PR-byrå kan vi självfallet inte välja sida. Det är upp till varje person och mediekonsument att avgöra vilka medier de väljer att konsumera, vi lägger ingen egen värdering i detta.

ToN

Till toppen