Årets PR-floppar

Ett år som var så rikt på kontraster. Så många oväntade händelser. Så många överraskningar. Det vi aldrig trodde skulle ske skedde. Och men mitt i allt så fanns det saker som föll som en pannkaka. Och ingen helst vill komma ihåg.

Assa Abloy
Man kan välja olika krisstrategier. En är att stoppa huvudet i sanden och hoppas att krisen blåser bort. Det händer att det är en lyckosam strategi, men kanske inte något vi som kommunikationskonsulter rekommenderar. Genom satsa på denna strategi valde företaget att riskera varumärket och sin position. Konsekvensen blev ett tungt och hårt fall.
 

Swedbank och storbankerna
Finanskrisen slog hårt mot bankerna. Några föll som furor i en hård höststor, andra skakades. Swedbanks vd hann inte med att prata med media utan prioriterade kunderna när stormen blåste som värst. Ett tips från oss – som vd behöver man kunna göra flera saker samtidigt. Och ibland är media en bra kanal att nå sina kunder också.
 

Vänsteralliansen
Det började som med två som inte ville vara tre. Sedan så blev de tre som egentligen ville vara två. Och allt utspelades i massmedias ljus. Intern kritik blev offentlig. Förtroendet urholkades. Och trovärdigheten gick om intet.

Mona Sahlin
Trots att hon är den första kvinnan som leder socialdemokraterna. Trots att regeringen Reinfeldt inte lyckades så blev hon inte folkkär under 2008. Partiet nådde högt i opinionssiffrorna, tack vare Mona inte lyckades bevisa hon kan vara spekulant på statsminister. Mona lyckades inte bli Mona med hela svenska folket. Men partiet har inte hjälpt henne. Partiet och före detta partiledare la krokben efter krokben för henne. Hon var tvungen att resa sig gång på, på gång.

Långresor
En solbränna i vintermörkret blev ett bevis på att man inte tänker på miljön. Långresornas attraktionskraft minskade i takt med miljödebatten och lågkonjunkturen.

SMS-lån
Det var enkelt att låna. Men dyrt att betala tillbaka. Med marknadsföring riktad till unga, drogs många ned i skuldfällan och hamnade hos kronofogden. Istället för att stå upp till försvar för sin tjänst valde man att vara tyst och inte ta diskussionen.

Bilindustrin
Volvo, SAAB, Chrysler, GM, Ford etc etc. Varslen duggar tätt. En gång så starka varumärken har blivit förknippade med kris och sämre tider. Om lyckan och statusen tidigare satt i en ny bil av rätt märke så är det andra tider nu. Bilindustrin har blivit synonymt med kris.

Blondinbella
Från bloggstjärna till en väloljad och regisserad marknadsföringskanal. Borta var genuiniteten och trovärdigheten.

Regeringens hantering av FRA frågan
En fråga som inte existerade blev vårens hetaste politiska diskussion. Och regeringen fick känna hur bloggdrevet ledde till en bloggbävning. Marken skakade under riksdagshuset och Rosenbad. Regeringen fick sig en rejäl törn. Och tappade lojala anhängare.

Coca Cola Plus
Vad hände? Coca Cola blev en hälsodryck? Och vem trodde på det?

Övriga nominerade:
Mattillsatser, Ipred, Regeringen, Fildelning, TV, Volvo, Katrin Zytomierska och Pär Nuder.

Björn Mellstrand

Till toppen