Årets PR-flippar och succéer 2004

JMW summerar årets PR-flippar, årets största PR-succéer. Senare i veckan återkommer vi med årets PR-floppar.

H&Ms samarbete med Karl Lagerfeldt är en flipp trots uttalanden från Herr Lagerfeldt efter lanseringen. Enormt mediegenomslag, inför, under och efter lanseringen. Fick medvetna konsumenter att köa för att få köpa kläderna. Ett smart samarbete som fick gav H&M obetalbar stjärnglans och massiv uppmärksamhet.

Bloggen är som fenomen en PR-flipp. Bloggandet har fått ett stort mediegenomslag och deras betydelse ökar. I det amerikanska presidentvalet fick bloggarna betydelse – dels som granskare av presidentkandidaterna och dels som opinionsbildare. När den inflytelserika, homosexuelle bloggaren Andrew Sullivan stödde Kerry fick han säkert vågskålen att väga över till utmanarens fördel hos flera av hans trogna läsare. Och Observers bevakning och listning av de svenska bloggarna satte bloggen på den svenska kartan och skapade en debatt i den svenska bloggarsfären.

Fredrik Paulun är en PR-flipp. Mannen och hans budskap har nått oss i TV-soffan, vid köksbordet, i ICA-butiken och när vi läst kvällstidningarna. Fredrik har synts överallt och fått en stor plattform för sina kostråd. Men har han peak:at?

Apples Ipod måste också anses vara en PR-flipp. Trots att produkten funnits i några år röner den fortsatt uppmärksamhet. Nya versioner. Samarbetet med U2. Den snygga musikmaskinen uppmärksammas av alla. Frågan är vad som kommer här näst från Apple fabrikerna? En sak är klar Ipoden kommer att fortsätta synas under 2005.

Junilistan, med knappa resurser men med en smart mediekampanj lyckades de soppa mattan med etablerade partierna och ta tre mandat i EU-parlamentet. Men frågan är om succén fortsätter. Kommer de klara hålla pulsen uppe till nästa val?

Bubblare:
Alliansen ”Maktskifte 2006”.
Kommer PR-succén i Högfors fortsätta ge oppositionen vind under vingarna?

Ukraina. Först satt Ruslana landet på kartan med vinsten i Eurovision Song Contest. Sedan vann Ukrainas folk våra hjärtan med deras kamp för demokratiska och rättvisa val. Vi kommer se mer av vår ”nya” Europeiska granne under 2005.

Tryffelolja. I slott som koja. Och till och med på Nobelfesten. Tryffeloljan har vunnit kampen om våra smaklökar.

Olivoljan. I år har vi lärt oss att olivolja är mer än olivolja. Tester i TV. Inslag på nyhetssändningar. Och olivoljebutiker. Och konsumtionen stiger. Våra resor söderut fortsätter att sätta spår på våra matbord.

BjM

Till toppen