5 saker Pokemon Go lär oss om framtiden

I somras drabbades världen av Pokemon Go feber. På kort tid så spred sig spelet likt en Bieber tweet över världen. Och tusentals, tiotusentals, nej hundratusentals laddade ned spelet och gav sig ut på jakt efter Pokemons. Utan förvarning så begav sig alla typer och åldrar sig ut och började leta. Jag chockades personligen av antalet Pokemonjägare som var på jakt på min löprunda. Hundratals människor med ögonen fästa i sin mobilskärm.

Febern har börjat lägga sig, även om man fortfarande ser många som går runt och letar Pokemons. Oavsett Pokemon Gos framtid så finns det några saker som vi bör ta med oss inför framtiden. Jag har listat fem saker som jag tar med mig.

Pokemon Go

  1. Tillväxtkurvan har förändrats

När Facebook erövrade Sverige var tillväxten explosionsartad. På några månader gick det sociala nätverket från några tiotusentals användare till över en miljon. Men Pokemon Gos explosionsartade tillväxtkurva är mycket brantare. De sociala mediernas intåg gör att farsoter sprider sig snabbare och vi får snabbt kännedom. Vi kan ladda ned appen direkt och börja använda.

Möjligen säger den snabba tillväxten också något om hur tillbakagången kommer se ut.

  1. Appar förändrar beteenden

Många föräldrar har brottats med att få sina barn och ungdomar att röra på sig. Jag har hört många berättelser om föräldrar som häpnas över förändringen som en följd av Pokemon Go. Misstänker att många träningsappar funderar över varför Pokemon Go lyckats där de fallerat. Men monsterjakten visar att appar kan förändra våra beteenden. En av nycklarna till denna framgång är att vi belönats för det vi utför.

  1. Marknadskommunikation kräver snabbhet

Flera företag insåg direkt marknadsföringsmöjligheterna med Pokemon Go. Företag drog nytta av närheten till Pokemon stops och gyms. För att kunna utnyttja möjligheterna krävs en snabbhet det gäller att kunna agera mycket snabbt. Svenska Kyrkan och Livrustkammaren var snabba.

  1. Hållbart intresse kräver social dimension

En förklaring till att användningen inte har ligger på samma nivå som tidigare är avsaknaden av en social dimension i spelet. Vi kan inte interagera med våra vänner som spelar. Att kunna spela tillsammans eller mot varandra ökar incitamenten att fortsätta spela. Framtidens spel som vill upprätthålla ett högt, hållbart engagemang måste inkludera en social dimension i spelet.

  1. MR är framtiden – integrationen mellan VR och verkligenhet kommer explodera

Många spel har tidigare försökt skapa spel en virtuell verklighet, men de har gått bet. Pokemon Go visar mixed reality, MR, är framtiden. När vår verklighet blir en del av spelplanen ökar intresset. Pokemon Go är bara början i framtiden kommer vi se ännu mer avancerade lösningar.

/Björn Mellstrand

Till toppen