1,8 miljarder till opinionsbildning

Centerpartiet blev igår Sveriges, kanske Europas, rikaste parti. Partiet sålde sina tidningar. Partiet ska enligt sitt pressmeddelande använda opinionsbildning, utbildning av förtroendevalda och att utveckla en modern folkrörelse. Som krav för försäljningen ställer partiet att de ska behålla sin politiska inriktning.

Det verkar som Centerpartiet har lyckats med ett mästerstycke – äta och behålla kakan. Man behåller den opinionsbildande kraften som ledarsidorna besitter samtidigt som man får en kraftigt förstärkt ekonomi. Centerpartiet går från ett parti med en skral kassa till ett överflöd.

Frågan om det kommer att märkas att Centerpartiet har fått mer pengar i kassan. Kommer de att investera i opinionsbildning? Startar de en tankesmedja av rang? Misstänker att många kommunikationskonsulter och placeringsrådgivare ställer sig i kö för att uppvakta Centerpartiet. Informationschefens telefon kommer säkert att gå varm den närmaste tiden.

Klart är att affären förändrar förutsättningarna för Centerpartiet och med största sannolikhet för den politiska opinionsbildningen som helhet i landet. En aktör får i det närmaste obegränsade resurser för sitt politiska arbete.

1.8 miljarder i kassan sticker säkert i ögonen på många. Och en framgång för Centerpartiet i ett kommande val kan uppfattas som partiet ”köpt” väljare.

BjM

Till toppen