Zuckerberg och aktiemarknaden talar olika språk
Facebook lanserade under klassiskt förväntansbuzzmanér ett nytt sök igår. Det blev inte en telefon, ett nytt hus eller en app. Det blev alltså ett nytt förbättrat sök. Vilket är helt rätt tänkt och det var även en av de saker jag lyfte fram som utvecklingsmåsten i samband med börsintroduktionen. Även om det var små steg som togs igår så var det viktiga steg framåt.
Goda nyheter med sök
Nyheten från Facebook livesändes, kommenterades frenetiskt på twitter och visades även på många stora mediesajter. Vad betyder det nu att aktien direkt tappade och fortsatte tappa? Det betyder absolut inte att det är en usel idé med ett utvecklat sök. Det här är briljant ur Zuckerbergs perspektiv. Det är så han ser det och det är verkligen helt rätt tänkt och ett perspektiv som delas av många fler djupt intresserade av Facebook.
Sajtens innersta kärnan, affären, ligger i att tänka nytt runt relationer och användandet av all insamlad data. Att tillvara de interaktioner som görs och insikten om våra respektive nätverks betydelse för de val vi gör. Söket är oerhört centralt i ett sånt sammanhang, det ligger i vårt nät-DNA att kunna söka. Att Facebook haft all den insamlade datan och en så usel sökfunktion har varit en svaghet. Större svaghet än vi hittills fokuserat på trots att jag gärna tjatat om det. Även vi frekventa användare har nöjt oss med de sociala relationerna men en utvecklad sökfunktion är viktig. Det är definitivt nyckeln till att stilla en del av sajtens vinstkrav genom att det kan synliggöra företagens engagemang på sajten.
Aktiemarknaden förstår ej Facebooks affärer – relationen
Aktiemarknadens reaktion på lanseringen har inte ett dugg att göra med upphaussad lansering och dålig leverans. Det visar att aktiemarknaden inte förstår Facebooks affär. Även det något jag varnade för i samband med börsintroduktionen och menade då att alla tre inblandande parter (Facebook,annonserande företag och investerare) måste förstå intäktsmodellen och förstå Facebooks kärna:
”Oförmågan att värdera och mäta relationer är avgörande. Alla tre inblandade parter måste hitta en fungerade intäktsmodell som alla förstår. Det gäller inte nu bara Facebook och annonserande företag utan nu också investerarna.
Jag tror företagen som finns på Facebook är de stora vinnarna på kort sikt men för att alla parter ska bli det på lång sikt måste alla som är relaterade till Facebook, både som annonsplats och investering förstå Facebooks kärna.
Affärsmodellen kan t.ex. inte mätas som vi tidigare mätt traditionella annonsintäkter. Och där tror jag faktiskt inte vi är. Jag tror att investerarna kommer att kräva resultat som baserar sig på etablerade snabba sätt att räkna, klick och annonsexponeringar och inte förstå hur man ska varken prissätta, värdera eller förpacka det långsiktiga varumärkesbyggande som sker via relationer i Facebook. Jag är tveksam till att deras tålamod matchar Zuckerbergs femårsperspektiv. Facebooks största problem just nu är att de dels verkar vara som vilket annonsberoende media som helst och vi vet hur tveeggat det svärdet är dels att det idag ännu inte finns några lika tydliga eller övertygande mätmetoder som t.ex. annonsmarknaden har att erbjuda aktieägare.”
Lanseringen bevisar en del av mina resonemang, den om att marknaden inte förstår att det finns ett värde i söket. Det visar också att Zuckerberg inte har förstått att han agerar i en ny kontext. För hur sorgligt det än är att storheten inte ses av fler än honom och oss ivriga användare så måste han efter gårdagen fundera över två saker:
1. Det ena handlar förstås om att pedagogiskt förklara vad som är affären i sociala medier och Facebook. Det är enkelt gjort, kanske dock inte så enkelt för Zuckerberg själv som är så uppfylld med sitt perspektiv, men ändå lösbart. Gårdagen visar att han nog tyvärr är blind för den aspekten, han trodde aktiemarknaden skulle se samma sak som han ser. Det märks direkt även i namnvalet.
2. Den andra frågan är mer svår att hantera. Den om det också en en liten signal om något annat. Inte nog med att aktiemarknaden inte förstår affären med relationer utan de skräms också av söket? Tänk er en sökfunktion som fångar upp alla den enorma, ofta hyfsat privata datan. Kanske är det något som marknaden i helhet inte vill ha…trots den briljans som vi ser. Kanske är det så att detta är den första signalen om att den breda användarmassan, bortom kärnan av early adopters, mest upplever det som läskigt. Särskilt om vi på det ska lägga ett raster av mer traditionell online-marknadsföring. Kanske, kanske kan detta också speglas i aktiemarknadens reaktion.
Jag har inga svar – men en sak är säker aktiemarknaden har inte sett det ljus Zuckerberg har sett med Facebook Graph. Delar av detta bekymrar mig. Dels för det finns verkligen en möjlighet att relevant vidareutveckla Facebook dels är det absolut möjligt att prissätta och förpacka det långsiktiga varumärkesbyggandet som sker via relationer i sociala medier. Om man just bara förstod det stora värdet i relationer.
/Brit
Läs mer här om hur nya Facebooksöket kommer att fungera.