SPINN skapar transparens

OK, vi vann inget SPINN i onsdags. Sånt är livet. Men vi är stolta över att blivit nominerade. Grattis till alla byråer som vann!

Årets upplaga av SPINN var som event och arrangemang en förebild. Ett bra och trevligt branschmingel. Men om vi tittar på tävlingsbidragen så känns det som ett mellanår. Ingen klassiker bland vinnarna. Bra hantverk. Men ingen Ajaxrapport eller Latte-kampanj.

SPINN är bra för PR-branschen trots vad kollegor som Gabriella Finnborg säger i intervjun med Dagens Media. Hon säger i intervjun: ”Men vi är inte vana att paketera det vi gör på ett kreativt sätt i tävlingsformulär.”  Enligt artikeln tycker Finnborg att det ligger för mycket fokus på kreativitet. Men i egenskap av ordförande i Svenska PR-företagen så har Finnborg alla möjligheter att starta en tävling som bara fokuserar på resultat.

Som jag bloggat om tidigare så är jag övertygad om att en ökad kreativitet är nyckeln till PR-byråernas framgång. Om vi ska kunna flytta fram våra positioner t ex inom sociala medier så är kreativete som gäller. Den traditionella kompetensen att vara kreativa i hur vi förpackar ett budskap eller en nyhet behöver kompletteras. PR-konsulter skäms inte för det vi gör. Inte våra uppdragsgivare heller. SPINN och Guldägget bidrar till att öka kreativiteten i branschen och ökar transparensen.

Björn

Till toppen