Sociala medier & PR 2008

 

Yes, 2008 års första arbetsdag!

Efter några dagars ledighet är RSS-feeden full med spännande inlägg som egentligen ger mer inspiration än känslan av ”overfed” som illustrationen ovan visar.  Säga vad man vill om jul- och nyårsfirande men den där insikten om att ”men oj ett år har gått” ger nytt fokus på vad man vill åstadkomma under det kommande året. En nystart privat såväl som yrkesmässigt.

Vi på JMW är nu nyfikna på hur stora steg som företag vågar ta baserat på det de lärt sig om de sociala medierna under 2007. Vad händer nu efter den revolution som Facebook startade för många? Spännande saker är vi övertygade om och klurar som bäst på vilka de mest relevanta tjänsterna för våra respektive kunder är. Under 2008 är det dags att ta kunskapen några steg till – både vår egen och våra kunders.

På bloggen Broadband Mechanics uttrycker Marc Canter det såhär:
“All software is about people and now all software will have social features in it.”

Där någonstans startar vårt arbete. Det finns mycket att hämta i surret kring de sociala medierna när 2007 summeras. De ”rätta” svaren kommer att födas dels i dialogen med andra kunniga och våra kunder om vad som händer och hur kommunikationsstrategierna utvecklas dels i analysen av de nya funktioner inom området som ständigt prövas.

Det vi redan märkt är att det ”nya” i sättet att kommunicera på nätet både föder och kräver en större förmåga till gränsöverskridning både mellan marknadsföringsdiscipliner och interna strukturer på företag. Lite samma fenomen som inom employer branding där man inte kommer bli framgångsrik om inte HR, kommunikations- och marknadsföringsavdelningar samverkar.

Vi ser också en stor uppgift i att lotsa förbi Facebook . . . att göra något klokare av intresset hos företagens marknadschefer för sociala medier än att enbart föreslå t.ex. en Facebook-applikation och stanna där.

Ett talande exempel på hur dåligt det kan gå i så fall är exemplet med Sonys snökula. Om vi nu ändå pratar Facebook-applikationer så finns fler gissningar om Facebook för 2008 här. Bloggen Researcher berör också ”efterskalven” av Facebook och vägvalet mellan att nå alla eller ingen.

Men nog om Facebook, marknadsföringsmöjligheterna på webben under det kommande året är så mycket mer.

Pusselbitarna måste nu sättas samman och en bra överblick över vilka bitar som finns idag ges här . Jeremiah Owyang´s sammanställning visar många av de möjligheter (och utmaningar) företag har framför sig. I summering av hans långa sammanställning finns också den verkliga nyckelfrasen för 2008 och sociala medier:

”. . . the opportunity for momentum happens when they are combined and used strategically.”

Se man inte behöver uppfinna hjulet själv hela tiden. Redan i RSS-feeden kan en hel del av svaren finnas 🙂

Det här kommer att bli ett kul år!

/Brit

Till toppen