Sociala medier och Mellstrands magnifika müsli…

I fredags bjöd JMW på frukost. Stolt visade vi upp vårt nya kontor och det var kul att se det fyllas av uppdragsgivare och branschkollegor halv åtta på morgonen. Uppdukat fanns frukost med bland annat Björn Mellstrands hemgjorda magnifika müsli (sesamfrön är det hemliga tricket). Efter lite müslit och annat gott höll Björn och jag en kortare presentation om sociala medier.

Vi gav en snabbversion av det vi vanligtvis håller heldagsutbildningar i om både sociala medier och företagsbloggande. Vi gick som hastigast igenom mediekonsumtionens utveckling och vad som är grundläggande förhållningssätt i sociala medier. Vi gav sedan exempel på hur företag kan använda sociala medier. En del av våra egna case var det första gången vi berättade om i sin helhet.

Saltå Kvarns blogg som är ett briljant exempel på en levande företagsblogg som utvecklats under resans gång. Johan Ununger som VD och Lena Ekman som informationsansvarig ger en passionerad inblick i deras vardag. Den bloggen gör mig lycklig varje gång jag läser den. Vare sig det handlar om produktutveckling eller kärlek för Saltå Kvarn och vi är oerhört stolta att få ha varit med om att sätta igång detta.

E.ON Sverige som genomfört sociala medie-aktiviteter inom ramen för ett större employer branding arbete. E.ON New Jobs där jobb utannonseras med hjälp av videos med den blivande chefen som berättar om tjänsten. E.ON Young Heroes, en tävling bland E.ONs sommarjobbare där de bloggat eller skrivit om en dag på sommarjobbet.

Frisörcentrum som genom sin blogg kan föra en dialog med presumptiva elever och ge en aktuell bild av utbildningen.

Ikanobanken vars blogg är en bra kanal för att snabbt få ut Ikanobankens nyheter. Under seminariet visade vi hur bloggen använts i samband med diskussionen om lån för människor över 70 år.

Bloggosfären som fjärde statsmakt diskuterades med utgångspunkt från FRA-frågan. Där Björn diskuterade partipolitikens utmaningar när diskussionen sker i bloggosfären och inte genom inkommande samtal till partikanslierna.

Ett sociala mediepass hösten 2008 kan förstås inte genomföras utan att beröra det amerikanska presidentvalet och användandet av sociala medier bland de olika presidentkandidaterna.

Ja kort summerat var det vad vi berörde vid sidan av ytterligare några av våra favoritexempel bland internationella case som också visade på andra perspektiv än bloggandet.

Själv var jag tvungen att rusa vidare för att åka till Falun för ytterligare en dragning om sociala medier. Lite synd för det hade varit kul att diskutera med alla som kom och höra mer av branschkollegornas reflektioner. Får bli nästa gång!

Tack till alla som kom!

/Brit Stakston

P. S. Elias Betinakis livebloggade och Jonas Mosskin rapporterar utförligt.

Till toppen