Reklamgubbar, lurendrejeri och underhållning
Richard Gatarski heter mannen bakom Skolmarknad.info. Missa inte denna utmärkta blogg/podcast med mera om du är intresserad av SRM – skolrelaterad marknadsföring.
Via Skolmarknad fick jag själv tipset om en färsk kandidatuppsats om barns tankar om TV-reklam, ”Reklamgubbar, lurendrejeri och underhållning”. Uppsatsen visar bland annat att barn antingen ser reklam som underhållning eller som en paus i TV-tittandet. Och att alla barn vill se reklam som är ny eller innehåller roliga scener.
Efter samtalen med barnen, drar de två författarna slutsatserna att barn, istället för att undanhållas från kommersiell påverkan, måste tillåtas att få träning i att förstå TV-reklamens intentioner. De behöver ”reklambildning”.
Jag håller med. Eller vad säger ni om svaret som Matilda (11 år) ger på frågan om vem som gör reklamen och vem som betalar för den: ”Kanske reklamgubben?”
FrF