PR-konsulter och bloggare

Idag skriver Dagens Media om bloggare som reflekterar över hur PR-byråerna uppvaktar bloggare. Kärnan i deras kritik handlar om att PR-byråer måste bli bättre på att förstå den blogg de kontaktar och vara relevanta.

Jag har full förståelse för att man som bloggare blir irriterad eller trött på att bli kontaktad av PR-byråer med ideer, uppslag och erbjudanden som inte är relevanta. Liknande diskussioner har förts av journalister.

Jag tror tyvärr att många PR-byråer inte gör en särskilt grundlig analys av de bloggare de kontaktar. Som PR-byrå bör man ställa sig frågan om min nyhet är relevant för bloggaren jag kontaktar. Passar den in? Är nyheten relevant för läsarna? Är den av intresse för bloggaren? Att kontakta en matbloggare som bara skriver om vegetarisk mat med en nyhet om korv kanske inte är smart. Att kontakta en bloggare som skriver om deckare med en ny diktsamling kanske inte är det mest begåvade etc. Sen kanske man också ska fundera över om det är en blogg som tar emot idéer och tips.

Det är bra att bloggare säger ifrån. Det leder till en högre kvalitet. Och till att fler PR-konsulter kanske tänker efter före. Det kommer göra insatserna effektivare.

Om vi, PR-konsulter, inte tänker efter före så kommer allt fler bloggare bli anonyma eller svåra att kontakta. Och det skulle varken läsarna, PR-konsulterna eller någon annan tycka var bra.

Björn Mellstrand 

Till toppen