Noterat om EMV
Imorse gick jag in på en av våra konkurrenters blogg. Intressant var att där kunde man då läsa om EMV, Egna MärkesVaror. Men så här på eftermiddagen är artikeln borta, synd – för den var bra. Så vi tar upp tråden.
Frågan om EMV är högst intressant. Den påverkar oss mer och mer. Dels som privatpersoner – snart försvinner hela valfriheten i butiken. Och dels så kommer antalet potentiella uppdragsgivare för konsulter inom marknadsföring och kommunikation att minska i takt med att varumärken försvinner från den svenska marknaden.
Som privatperson blir jag upprörd över att min valfrihet begränsas. Att det snart bara kommer att finnas butikens egna produkter. Först försvinner det tredje största varumärket, sedan försvinner det näst största. Kvar i hyllan blir det största enskilda varumärket och butikens egna produkt. Sedan är det bara en tidsfråga till dess att det största varumärket försvinner. Och kvar i hyllan står butikens egna produkt. Och där försvinner min valfrihet. (Har ni tänkt på att på att KF lanserade de blåvita varorna någon gång i skiftet 70-/80-tal – var tog de vägen?)
En annan aspekt på egna märkesvaror är att det finns en risk att produktutvecklingen stannar upp. Många av leverantörerna driver utvecklingen, hittar på nya smaker och varianter. Men jag ser en stor risk i att de egna märkesvaror kommer att innebära att produktutvecklingen totalt stannar av. De varor vi har i butikerna idag kommer att finnas där imorgon… och iövermorgon.
BjM