Mormor Challenge är här

Mormor Challenge är här

För en tid sen spreds ett rykte om Momo Challenge på nätet. Det hela handlade om ett nummer som barn och unga börjat chatta med. Ett nummer till Momo som delade ut hemska utmaningar. Om utmaningarna inte genomfördes svarade Momo med hot om hemskheter. Till och med död. Men det hela visade sig vara en vandringssägen, liknande historier har spridits tidigare genom åren, och det finns inga bevis för att numret existerat eller att någon person skulle ha råkat illa ut. Men nyheten spreds likväl över hela världen och målade upp bilden av internet som en farlig plats.

I händelserna kring Momo föddes dock idén till vår första kampanj tillsammans med Telia. För motsatsen till hemska Momo är härliga Mormor och därför har vi lanserat ”chatboten” Mormor Challenge.  Vår Mormor Challenge går tvärtemot Momo Challenge ut på att sprida kärlek på nätet. Det kan bland annat handla om att höra av sig till någon man inte haft kontakt med på länge eller att sprida positiv stämning i Youtubes kommentarsfält. Mormor Challenge blir nu en del av Telias långsiktiga och mångåriga arbete för att motverka näthat och kampanjsidan lanserades i går under World Kindness Day. Den har redan blivit omskriven i flera medier, bland annat här och här.

mormochallenge.se kan du testa att interagera med mormor, anta några enkla utmaningar för att bidra till ett schystare internet och som tack delar mormor kanske en kul dans eller en mysig selfie med dig.

 

Bild: Spridningshjälp av användare i sociala medier.

Till toppen