Mina drömmars bokaffär

”The bookstore strikes back!” så lyder rubriken på Ann Patchetts artikel i The Atlantic från december 2012. En kompis tipsade mig om att läsa den då vi fastnat i en diskussion om varför det inte finns några kul bokaffärer i Stockholm där vi bor.

Artikeln redogör för hur ett par eldsjälar samt en duktig kommunikatör (och författare) i Ann Patchett satsade allt och öppnade en egen bokaffär i Nashville. Anledningen var att den sista bokhandlaren i Nashville tvingats stänga på grund av för dålig ekonomi och att eldsjälarna inte kunde tänka sig bo i en stad utan en riktig bokaffär. Men det skulle inte vara vilken bokaffär som helst. Det skulle vara deras barndoms bokaffär. En lokal fylld av böcker, drömmar, kunskap, entusiastisk personal som känner igen dig när du kommer in och som vet vad du gillar att läsa. Deras konkurrent, Amazon.com.

Så hur tar man sig an ett av världens mest framgångsrika e-handelsföretag i en tid då alla säger att bokaffären är död? Jo, man satsar allt, följer sina drömmar och öppnar den bokaffär man själv vill ha, för att den behövs. Och det funkade. Parnassus Books i Nashville är en succé. Omskriven i hela USA. Och världen.  Av artikeln att döma så fick den en hel del draghjälp av Ann Patchetts skickliga PR-arbete inför själva öppningen. Journalisterna gillade såklart storyn om en författare som fått för sig att öppna en bokaffär och ta sig an stora Amazon.com. Men invånarna i Nashville kommer tillbaka för att handla. Gång på gång. Jag hoppas det beror på att Parnassus Books ser ut som, och erbjuder det, en bokaffär ska göra. Det vill säga kunnig personal och spännande utbud. Ann säger själv att det inte ska vara varenda bok i hela världen utan det ska vara böcker som personalen själva läst och kan prata om. Förhoppningsvis blir deras framgång en inspiration för andra eldsjälar runt om i USA. Ett land som under de senaste åren drabbats av stora ”bokaffärsdöden”. Till och med en av de största drakarna, Borders, tvingades stänga under 2011.

citylights
Bild: City Lights i San Francisco är en personlig favorit. 

Så vad ligger egentligen bakom bokaffärsdöden och varför är jag inte nöjd med bokaffärerna här i Stockholm? Från mitt eget perspektiv så ser jag två saker. Utbudet i de bokaffärer som finns är nästintill identiskt. Akademibokhandeln dominerar marknaden med samma titlar överallt. Överlag en oinspirerande och allt för kontorsliknande inredning.  Undantaget är lokalen på Regeringsgatan som både erbjuder kaffe, tidningar och författarsnack. De få guldkorn som finns i Stockholm, Röhnells, Hedengrens och Söderbokhandeln Hansson & Bruce, är antingen på väg att stänga (Röhnells) eller har anpassat sitt utbud till att bli som alla andra.

Förra söndagen var jag sugen på att köpa hem lite nya böcker. Promenerade ner till min närmsta bokaffär. När jag väl stod där slogs jag av hur trist allt kändes. Trångt och stökigt. Lysrörsljus, grått klinkergolv och ingen att prata med. Det gjorde mig väldigt osugen på att handla. Så ska det inte vara när man går in i en butik. Upplevelsen är väldigt viktig. Så jag plockade istället upp min telefon och gick in på Adlibris-appen. Samma böcker som jag höll i min hand kunde jag köpa via appen med 20 % reducerat pris nästan rakt över. Det slutade med att jag inte köpte någonting alls. För varför ska jag betala 20 % mer för stickande lysrör och trist klinkergolv? Nej, in med fina bokhyllor, sköna mattor, stora bokbord, spännande utbud, mysbelysning och kunnig personal. Då betalar jag med nöje 20 % extra.

McNally Jackson
Bild: McNally Jackson Books i New York. 

Att höja själva shoppingupplevelsen är självklart inte något nytt för bokbranschen. Barnes & Noble är kända för sitt samarbete med Starbucks.  Inbjudande fik med sköna fåtöljer får folk att stanna länge i butikerna. Även Akademibokhandeln har anammat detta i och med sitt samarbete med Wayne’s. Jag tycker det är bra. Men det räcker inte för mig om bokutbudet är detsamma överallt.

Jag önskar att det fanns en marknad för fler nischade bokaffärer. Hur underbart vore det inte med en renodlad kokboksaffär med titlar från världens alla hörn. Det borde fungera med tanke på den växande ”gör det själv-laga mat hemma och sylta allt-trend” som råder i dag. Tänk Papercut fast med bara kokböcker (och lite drinkböcker). Installera ett litet café/bar vägg i vägg så att du enkelt kan slå dig ner och bläddra i dina senaste köp med en kopp kaffe eller en cocktail i handen. Tänk den där bokaffären som Ellen DeGeneres drev i TV-serien Ellen. Jag skulle komma dit efter jobbet flera gånger i veckan. Garanterat.

Kanske är det bara jag som saknar detta men om vi är fler så kan vi väl dra igång en Kickstarter, samla in lite pengar och hitta de där eldsjälarna som kan driva våra drömmars bokaffär.

 

 

 

 

 

 

 

Till toppen