Kom igen – vi kan bättre!

Idag var det Guldäggsvernissage. För fjärde året i rad så var PR en egen kategori i Guldägget. Sex bidrag blev nominerade till Guldägg. Fyra av sex nominerade bidrag kommer från vad traditionellt skulle beskrivas som reklambyråer. Ett bidrag från marknadsföringsskolan Berghs. Och ett bidrag från en byrå som har sitt ursprung i PR.

Resultatet är kanske inte oväntat. Flera faktorer spelar roll. Vi lever i tid av branschglidningar där alla vill skapa kommunikation som får fötter och talas om. Vi försöker alla skapa kommunikation som förtjänar uppmärksamhet. Allt fler traditionella reklambyråer skaffar sig den kompetensen och blir bättre och bättre på att tänka PR. Guldäggets ursprung är reklam, många traditionella reklambyråer är experter på att förpacka sina bidrag till denna tävling. För oss PR-byråer finns säkert fortfarande en ovana. Och fortfarande så är det säkert så att många PR-byråer upplever inte att Guldägget är relevant för dem.

Jag tror på Guldägget. Och jag tror framförallt på PR-Guldägget. Att reklambranschen visar ett stort och genuint intresse för PR bevisar vikten av vår disciplin i framtiden. Att skapa kommunikation sprider sig vidare till de sociala nätverken och tidningarnas redaktionella utrymmen blir allt viktigare i en tid av allt mer reklamlitterata konsumenter. Den förtjänade uppmärksamheten blir viktig för att bygga trovärdighet. Vi som PR-bransch måste inse allvaret stund. PR-byråer har inte något monopol på att skapa PR.

Genom att överlåta arenan som PR-Guldägget utgör till reklambranschen frånsäger vi oss kompetensen inom kreativ PR. Vi måste bli bättre på att tydliggöra våra kreativa idéer. Vi måste bli bättre på att ta för oss. Jag vet att det i PR-branschen finns hundratals kreatörer som varje dag löser kundernas utmaningar med spännande och nyskapande lösningar – nästa år måste de tävla. Vi som PR-bransch kan bättre. Nu måste vi komma igen och ta ledartröjan inom kreativ PR.

Vi på JMW skickade in några bidrag till Guldägget. De passerade inte genom nålsögat, visst finns det en besvikelse över att vår kreativitet inte uppmärksammas. Vi kommer bli bättre på att förpacka vår kreativitet så juryn under sitt arbete förstår idéernas storhet. Vi ger inte upp. Vi laddar om. Och slår till med full kraft 2012.

Björn Mellstrand

Till toppen