Internationella företag tar transparensen till nya höjder

Det finns tecken på den internationella arenan som visar på att företag nu ger sig på en mycket mer transparent approach än tidigare.

Exempel 1 – Enligt DN Ekonomi har nu Levi Strauss följt Nikes och Pumas exempel att gå ut med sin leverantörslista för att visa exakt vilka företag de arbetar med. Dock följer inte de svenska klädföretagen efter än så länge. H&M hänvisar till konkurrensskäl.

Exempel 2 – McDonalds går ut med receptet till Big Mac på sin ”bricktidning”. Uppenbarligen är det inte bara produkten som konsumenten betalar för – för då skulle man ju lika gärna kunna göra sin egen Big Mac.

Kanske håller vi på att röra oss från tider av hemlighetsmakeri och topphemliga recept till en värld där konsumenterna kräver att veta exakt vad de köper och där varumärket i sig är viktigare än summan av företagets alla hemligheter.

Den unga generationen gymnasieelever (kalla dem MeWe eller vad du vill) värderar äkthet och trovärdighet – vad kan vara mer äkta och trovärdigt än företag som vänder ut och in på sig själva och bjuder in kunderna i sitt innersta?

En annan (mer cynisk) tolkning – Kan det vara så att företag som McDonalds kanske inte längre ser Big Macen eller de andra hamburgarna som sin kärnverksamhet längre – utan varumärkesbyggandet? Kommer då transparensen att gälla även detta eller bara själva produkten?

Dock verkar svenska företag inte hänga på än så länge i alla fall inte i samma utsträckning.

Men det kanske är på gång?

Den som lever får se…

ToN

Till toppen