Hur man förvaltar ett 100-årigt varumärke

En intensiv modemånad är nu avklarad. Sist ut var som vanligt Paris där de mest eftertraktade modemärkena finns. Störst av dem alla är Chanel med Karl Lagerfeld som en modets överbefälhavare. Eller kanske Ica-Stig.

Till årets visning hade Lagerfeldt inrett Le Grand Palais i Paris som en stormarknad där alla varor brandades med Chanels åtråvärda logotyp och design. Visningen, en kavalkad av branschens hippaste modeller, handlade på catwalken och lade de begärliga chanelvarorna i ännu mer begärliga shoppingkorgar som hade utsmyckats med den karaktäristiska chanelkedjan och chanelbrandade kundvagnar.

Bild: style.com
Bild: style.com

Upplevelsen var enastående! Även för mig, som inte satt där på en front-row plats. När visningen var slut ljöd Karls egen röst i högtalarna: Dear valued customer, the Chanel store is now closing. Please feel free to pick up your complimentary fruit and vegetables as you leave. Och huggsexa utbröt bland modeeliten.

Mode är ett av de tydligaste exemplen förnyelse. Att ständigt utveckla och förnya ett varumärke med en så kräsen publik utan att för den skull göra avkall på sitt arv.

På detta sätt bibehåller Chanel sin position som modevärldens nummer ett. Förnyelsen befästs i en upplevelse. Upplevelsen förlängs sedan genom de attraktiva objekt som ej kan värderas i pengar, som delas friskt på inflytelserika bloggar och i samma personers sociala nätverk. Objekt som senare finns att köpas för dyra pengar på E-bay flera månader efteråt.

 

På detta sätt stärker Karl Lagerfeld varumärket Chanel och befäster sin ställning som modevärldens kejsare. Detta trots sin höga ålder (80 fyllda).

Han stjäl också showen från de yngre och hypade modeskaparna som basar över de andra stora superpremium-varumärkena så som Dior (Raf Simons) och Saint Laurent (Hedi Slimane). Speciellt Nicolas Ghesquière som premiärvisade för Louis Vuitton i veckan.

Stjärnor som Rihanna, helt klädd i Chanel, sprider extra strålglans genom att köra runt med sina bästisar (supermodeller) i en chanelkundvagn och bilder sprids snabbt över nätet och i sociala medier.  Detta generar i sin tur nya chanelfans i de yngre målgrupperna.

Karl Lagerfeldt lämnar ett modehus på topp den dagen han faktiskt väljer att kliva av. Och den största frågan av de alla är vem som är värdig nog att bli hans arvinge.

Rihanna efter visningen. Bild: Daily Mail
Rihanna efter visningen. Bild: Daily Mail

 

Till toppen