Good Morning, this is your wake-up call!

Dagens Media skriver idag om reklambyråer som startar börjar inkludera PR i sitt erbjudande. Listan över reklambyråer som skaffat sig PR-kompetens blir allt längre. Och kompletterar man listan med reklambyråer som genom nätverk erbjuder PR så blir listan ännu längre.

Det är ett bevis på de stora branschglidningar som pågår i kommunikationsbranschen. Vi upplever just nu en tid där de traditionella kommunikationsdisciplinerna närmar sig varandra.

Det är också ett bevis på att PR och reklam är beroende av varandra. Om de samverkar gör störst nytta och är mest effektiva.

Denna utveckling är en väckarklocka för de delar av PR-branschen som tror att det bara är PR-byråer som sysslar med PR.

Och kanske är det dessutom en förklaring för dem som tyckte det var underligt och kritiserade att endast 1 (2) av sex nominerade bidrag i Guldäggets PR-kategori kom från PR-byråer.

Jag är av den bestämda åsikten att denna utveckling är naturlig. Och vi kommer att se mer av den. Eftersom allt fler uppdragsgivare vill få ut mer av varje investerad krona och när medielandskapet förändras krävs det i allt större utsträckning att man skapar kommunikation det pratas om.

Det är bra att det blir fler kommunikationsföretag som erbjuder PR. Det ökar konkurrensen. Konkurrens är bra, det leder till att vi blir bättre. Något som alla våra uppdragsgivare drar nytta av och uppskattar. Sen kommer det också att få till följd att PR blir en ännu mer naturlig del av företagens kommunikation.

Välkommen till PR-branschen reklambyråer!

Björn Mellstrand

Till toppen