Dyrt sätt att interninformera…

.

Preem har lååånga helsidesannonser med nästan bara text i kvällspressen idag apropå att de byter namn från Preem Petroleum AB till Preem AB. Jahaja.

Annonserna är utformade som om de vänder sig direkt till Preem anställda. De inleds med ”Du som arbetar på Preem, säger säkert att du arbetar på Preem om någon frågar” och avslutas med ”Välkommen till din första arbetsdag på Preem AB.”

Sannerligen kan man hoppas att det inte finns en enda Preem anställd som får läsa detta för första gången genom en annons i en kvällstidning. Men något i tonaliteten i gör att jag ett tag ändå trodde att så var fallet … och hur man än vänder sig här blir det ju fel.

1. Total katastrof om personalen informeras så här.

2. Låt oss anta att personalen har informerats. Men varför då informera allmänheten på det här sättet. I ett låtsasbrev till anställda och ”lura” oss att tro att vi läser ett ”internt” meddelande.

3. Så här bygger man inte ett employement brand. Jag blir istället djupt skeptisk till Preem som arbetsgivare.

4. Intern stolthet då? Nej men inte skapas det av alternativ 1 eller 2. Vet man inte om det blir man förvånad eller arg över att läsa ett brev till sig själv i tidningen. Vet man om det så undrar man varför företaget måste slösa pengar på helsidesannonser för något man redan fått veta…

/Brit Stakston

Till toppen