Det pågår en revolution i min tv, del 2

Fragmentiseringen fortsätter. För en tid sedan annonserade TV4 att de lägger ned TV4 Meditv och ersätter kanalen med TV400. ”I januari lanserar TV4 en ny kanal: TV400, en kanal för unga vuxna med ett brett utbud av underhållning, spänning och humor. Kanalen TV400 ska domineras av serier och långfilm, men även svenska produktioner har sin plats i tablån.” skriver TV4 på sin hemsida. Inte särskilt nischat kan tyckas, mer än möjligtvis på målgruppen – ”unga vuxna”. För några veckor sedan annonserade Expressen att de lanserar en tv-kanal SportExpress. En kanal som bland annat ska ge utrymme för de sporter som normalt inte får plats i tidningen.

Intressant att notera att Expressen tar steget in i våra TV-apparater. Även om flera tidningar har sina TV-program så är det få tidningar som startat en egen kanal. Det kommer att bli intressant att följa SportExpress utveckling.

Fragmentiseringen av medierna fortsätter. Det är framförallt i TV som det är påtagligt eftersom vi är vana med ett relativt begränsat utbud av tv-kanaler. Hur liten kan en målgrupp bli för att en kanal ska vara lönsam? Kan en kanal som riktar sig endast till vänsterhänta svensktalande basebollspelare bli lönsam? Eller krävs det att man även riktar sig till de högerhänta för att få lönsamhet? Det är intressant att fundera över varför de regionala sändningarna i Sverige inte verkat fått någon större framgång. OK att det finns regionala nyheter men hur många regionala program finns det? Hur många regionala kanaler finns det? Är regional tillhörighet inte någon viktigare del i vår tv-identitet. OK, nollettan i Östergötland finns. Men jag vet inte hur pass framgångsrika de är.
Del 1 kan du läsa här.
BjM

 

Till toppen