Det är på riktigt

Sociala medier är på riktigt. Idagens Dagens Industri intervjuas Cisions vd Niclas Flyborg. Där berättar han att Cision numera bevakar bloggar och andra sociala medier åt sina kunder. Ett bevis på att de sociala medierna nu verkligen har ett inflytande och påverkar agendan.

Men det var inte längesedan vi påpekade för Cision och andra omvärldsbevakningsföretag vikten av att bevaka bloggarna. Vi möttes av skepticism. Det tog visst tjatande från många kommunikationsbyråer och företag innan bloggarna hamnade på deras bevakningslistor. Idag är det en del av Cisions framtidsstrategi. Kul.

Att nu omvärldsbevakningsföretagen börjar ta de sociala medierna på allvar är ytterligare ett bevis på hur snabbt förändringen av mediekonsumtionen och medielandskapet har gått. Idag är de digitala sociala medierna i allt större utsträckning en av de kanalerna som många företag vill nå ut med sina budskap i eftersom de påverkar konsumenterna. Många företag är intresserade av vad som sägs (och skrivs) om dem i de sociala medierna. Det ger dem bättre koll.

En intressant och avgörande fråga är dock om hur man ska utvärdera ”uppmärksamhet” i de sociala medierna. Mattias Östmar som står bakom bloggen PRfekt har många kloka insikter som omvärldsbevakningsföretagen (och vi kommunikationsbyråer) borde ta till sig.

Björn

Till toppen