Dags att återta kontrollen
Tillsammans med många av mina kollegor på JMW och andra företag i branschen har jag pratat om sociala medier/sociala webbens möjligheter. Vi har pratat om kontroll över varumärken och att man måste inse att man som varumärkesägare inte längre har kontroll över sitt eget varumärke (om man någonsin har haft den kontrollen).
Många företag och organisationer är oroliga inför detta faktum att konsumenterna och sätter bilden av varumärket – och att deras bild av varumärket blir tillgängligt för andra konsumenter. Med den sociala webben så är ju konsumenterna medskapare till bilden av ett varumärke. Inget nytt direkt.
Men vad många företag inte inser är att de genom att avstå från att interagera med konsumenterna på den sociala webben så överlåter de helt till sina konsumenter att sätta bilden. Företagens möjligheter att påverka den egna bilden är begränsade.
Om man själv aktiverar sig på den sociala webben, delar med sig av sin information och låter konsumenterna förädla sitt eget innehåll så ökar möjligheterna att sätta sin egen bild. Genom att själv använda de redskap som de sociala medierna erbjuder så ökar möjligheterna att återta kontrollen, inte helt och fullt men till viss del, över sitt eget varumärke. En uttjatad klyscha som Larserik Johansson* alltid sa gäller också i de sociala medierna: ”sätt bilden annars gör någon annan det”.
Björn Mellstrand
* Larserik Johansson står för J:et i JMW. Han var med och grundade JMW men valde att trappa ned redan efter ett drygt halvår för att ägna sig åt sin egna låda. Det var hos Larserik jag började min bana som PR-konsult en gång i tiden.